-
Lesdoelen
- De leerlingen leren op een interactieve manier over het ontstaan van de Soesterduinen.
- Ze kunnen het ontstaan van de Soesterduinen in de juiste volgorde op een tijdlijn zetten.
-
Benodigdheden
- Presentatie ‘ontstaan Soesterduinen’
- Uitgeprinte en uitgedeelde Werkbladen ‘ontstaan Soesterduinen’
- Antwoordblad ‘ontstaan Soesterduinen’
De Soesterduinen
In groepjes van 5 à 6 krijg je een groot vel papier. Schrijf in het midden ‘De Soesterduinen’. Bekijk dan klassikaal de video hieronder.
Wat valt je op aan de plek en het landschap? Schrijf dit op het papier.
- Welke kleuren?
- Is het landschap vlak of heuvelachtig?
- Met veel of weinig bomen? (Wat voor bomen?)
- Met veel of weinig gebouwen?
- Wat valt je nog meer op?
Bespreek na afloop de antwoorden klassikaal na.
Het ontstaan van de Soesterduinen
Beantwoord klassikaal de volgende vragen:
Bekijk met elkaar de presentatie over het ontstaan van de Soesterduinen.
In deze presentatie wordt eerst vanuit een groter gebied ingezoomd op de Soesterduinen, daarna komt de ontstaansgeschiedenis aan bod.
Het werkblad
Na alle informatie die jullie hebben opgedaan uit de presentatie is het tijd voor het werkblad! Jullie ontvangen (in groepjes of individueel) het werkblad met twee opdrachten. De 1e opdracht gaat over de tijdlijn van het ontstaan van de Soesterduinen, opdracht 2 is een extra opdracht.
Zijn jullie klaar met de opdracht(en)? Bespreek de antwoorden klassikaal.