Sporen in het land

Onze landart

45 minuten

  • Lesdoelen
    • De leerlingen evalueren hun werk in het landschap.
    • Ze maken nader kennis met landart-kunstenaars en -kunst.
  • Voorbereiding en benodigdheden
    • Zet de foto’s van de landart van de leerlingen klaar op het digibord.
    • Bekijk websites van landart-kunstenaars en bepaal welke je met de leerlingen wilt bekijken.
    Benodigdheden
    • Websites van landart-kunstenaars:
      • Johan Sietzema: kunstenaar van de film in les 2.
      • Mari Shields: kunstenaar van de film in les 2.
      • Richard Long: zijn werk is tijdens gastles met de leerlingen besproken.
      • Marinus Boezem: zijn werk is tijdens gastles met de leerlingen besproken.
      • Dorothé Arts
      • Big willow – wilgentenen: website van ‘stickartist’ Patrick Dougherty.
      • Jaakko Pernu: deze Finse kunstenaar maakt streng hoekige, anorganische vormen met wilgentakken. Met instructieve fotoserie over het tot stand komen van het werk Kidnapping Nature.
      • Wandelend bos (Moving Forest), Amsterdam, 2008: kunstenaars plantten 100 jonge bomen in winkelwagentjes, geïnspireerd door een sprookje waarin een bos in de nacht steeds van plaats verandert, zodat de mensen die erin gevangenzitten nooit kunnen ontsnappen. Een prachtige tegenstelling: de boom, het symbool van geworteld-zijn, zo gemakkelijk verrijdbaar in een winkelwagentje.
      • Een boom omhelzen, uit het ’treehugger’-project van de Poolse kunstenaars Agnieszka Gradzik en Wictor Szostalo. Alweer wilgentakken!

Terugblik

Bekijk samen de foto’s van jullie landart. Vertel waar je op dat moment mee bezig was en hoe dit kunstwerk tot stand is gekomen.

  • Hoe vond je het werken met de kunstenaar?
  • Heb je tijdens het werken, of nu je de foto’s bekijkt, nog gedacht aan Mari Shields, die bomen ondersteboven door het bos laat ‘lopen’, of Johan Sietzema met zijn wilgentakkenkunst?
  • Is wat jullie gedaan hebben ook kunst? Waarom wel/niet?

Meer landart

Veel landart-kunstenaars werken met natuurlijke materialen die ze buiten vinden, of juist met materialen die daarbij sterk afsteken. Bekijk samen een aantal voorbeelden op het internet en beantwoord deze vragen:

  • Wat zie je hier allemaal?
  • Waarvan is het gemaakt, denk je?
  • Wat krijg je er voor gevoel bij? Waaraan doet het je denken?
  • Wat vind je ervan?

Nagesprek

  • Welk van de landart-kunstwerken die je tot nu toe hebt gezien, vond je het interessantst? Waarom?
  • In les 1 zagen we hoe het winnen van veen het landschap veranderde. Is dat niet ook landschapskunst? Waarom wel/niet?
  • Wat heeft landart met natuur te maken?
  • Het project dat we gedaan hebben heet Sporen in het land. Wie kan uitleggen waarom?