-
Voorbereidingen
- Zorg ervoor dat een aantal voorwerp(en) in het lokaal andersom staan, zodat de kinderen dit direct opmerken zodra ze de klas binnenkomen. Dit voorwerp kan iets karakteristieks zijn in de klas, bijv. een paar stoelen ondersteboven, of een vaas, een tafeltje. Zet het onderstaande briefje voor de kinderen klaar op het digibord en lees het voor als ze zitten.
- Zorg ervoor dat de kinderen het liedje al eens hebben gehoord, zodat ze het met de gastdocent kunnen meezingen in het spel. Zing het bij voorkeur zelf en pas het tempo aan je groep aan.
- De gastdocent zal in het speellokaal een decor opbouwen. Zorg voor aantal banken waarop de leerlingen kunnen zitten.
Zing samen het liedje In Andersom Stad
Briefje aan de kinderen
“Beste kinderen, ik ben al bij jullie op bezoek geweest en alle stoeltjes en tafels staan hier verkeerd. Alles staat Andersom! Ik heb dit vast goed neergelegd, bewaren jullie het goed tot ik er ben? Tot zo!”.
Over de gastles
Introductie – in het klaslokaal
De gastdocent (Sam) komt in de klas op bezoek. Eerst wordt Andersom Stad geïntroduceerd. Aan het eind van de introductie worden de kinderen uitgenodigd om mee te gaan naar Andersom Stad (in de speelzaal).
Andersom Stad– in de speelzaal
Bij de ingang van de speelzaal staat een heel klein deurtje…
Iedereen gaat door het piepkleine deurtje Andersom Stad in. Vervolgens neemt de gastdocent de kinderen via geleide fantasie mee naar de verschillende ‘ruimtes’:
1e ruimte – De Gang (‘voel pad’)
2e ruimte – De Keuken (= andersom dus badkamer)
3e ruimte – De Badkamer (= andersom dus keuken)
4e Ruimte – De Tuin (moment van reflectie)