Schoffels en schoorstenen

Maak je eigen dans

60 minuten

  • Lesdoelen
    • De leerlingen zijn in staat samen te werken en een dans te ontwerpen.
    • De leerlingen zijn in staat de danselementen ruimte, tijd en kracht toe te passen in hun dans.
    • De leerlingen zijn in staat de zelf ontworpen dans te presenteren en hierop te reflecteren.
  • Voorbereiding en benodigdheden
    • Laat de leerlingen de dansbewegingen die ze in les 2 en 3 verzameld hebben meenemen.
    • Zorg ervoor dat er groepjes van vier zijn gemaakt.
    • Regel een grote lege vloer (speelzaal of gymzaal) met een schone vloer voor de dansles.
    Benodigdheden
  • Gastdocent
    Matthijs Janssen

    Ik ben Matthijs, 34 jaar en ik woon in Amsterdam met mijn 2 katten (Flux & Astral)
    Ik ben in 2015 afgestudeerd van de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten met een bachelor diploma in dans.

     

    Ik zeg altijd ‘There is art in trying’ (vertaald ‘er zit kunst in proberen’ alleen dan klinkt het toch wat minder).

     

    Ik ben eigenlijk een verhalenverteller in de breedste zin van het woord.

     

    Momenteel ben ik mijn eerste documentaire aan het maken en ben ik bezig met mijn muziek. Ik ben op of rondom de A12 te vinden om te vechten voor een leefbare toekomst en begeef me op politiek terrein om verandering door te voeren.

     

    Verder geef ik barre lessen (combinatie yoga/pilates/ballet), ben ik lichaamstrainer op de Frank Sanders Akademie en geef ik 2 blokken (fysiek & maken) op de Amsterdamse Jeugd Theaterschool.

     

    Het leukste aan les geven vind ik dat ik met jullie grabbelton aan creativiteit en fantasie aan de slag kan en kijken of als we die helemaal hebben omgekieperd we het in een vast vormpje kunnen gieten.

Opwarming

Je gaat herhalende en mechanische bewegingen ervaren, zoals eigentijdse, ritmische, strakke, hip hop, isolerende en robotachtige bewegingen. De bewegingen zijn ritmisch en herhaalbaar en worden uitgevoerd met delen van of met het gehele lichaam.

Muziek: Marc Ronson Uptown Funk ft. Bruno Mars

 

Oefen een eenvoudige dansfrase van 1 keer 8 tellen met de dansdocent.

Onthoud de dansfrase voor de dans die je zelf gaat maken.

Eigen dans ontwerpen

Kies welk nummer jullie willen gebruiken:

1. Stomp Ripper Sole

2. Dael Tri Repetae Autechre

3. Radioactive Man-Uranium

  • Maak groepjes van vier en kies een eigen plek in de zaal.
  • Gebruik werkblad 1  (één voor elk groepje)

Maak een eigen dans geïnspireerd op de industrialisatie. Dit doe je onder begeleiding van de dansdocent in groepjes van vier. Gebruik het werkblad ter ondersteuning. De dansdocent helpt mee, ter inspiratie en ondersteuning.

 

  • Vragen voor de kijkers
    • Welke opdrachten heeft het groepje in hun dans tot uitvoering gebracht?
    • Zie je de mechanische en herhalende bewegingen terug?
    • Is er een duidelijk begin en einde?
    • Worden de dansbewegingen soepel uitgevoerd, lopen ze in elkaar over?
    • Is er gebruik gemaakt van verschillende formaties?
    • Heb je een tip of een top?
  • Vragen aan het uitvoerende groepje
    • Hoe hebben jullie het ontwerpen van jullie dans ervaren?
    • Welke problemen zijn jullie tegengekomen?
    • Hoe hebben jullie die opgelost?
    • Wat vinden jullie van het resultaat?