Rondje om de kerk

Bezoek aan de kerk

45 minuten

Onderweg naar de kerk maken de leerlingen een fotoserie. In de kerk luisteren ze naar het verhaal van Frederik en ontdekken zo naar wie hij op zoek is.

  • Lesdoelen
    • De leerlingen leren zien dat de kerk nu minder herkenbaar is als landmark dan vroeger.
    • De leerlingen kennen de kerk in de eigen woonplaats.
  • Voorbereiding en benodigdheden

    Bekijk je rooster (op de website van Kunst Centraal) om te zien wanneer je de kerk bezoekt en hoe laat en waar je verwacht wordt. Regel indien nodig een paar hulpouders voor het kerkbezoek, en zorg dat ze weten wat er van hen wordt verwacht.

    Lees de uitnodigingsbrief hardop en bereid de leerlingen voor op het bezoek aan de kerk.

    Benodigdheden
    • Smartphones om onderweg foto’s te kunnen maken.

Frederik en de kerk

  • Uitnodiging van Frederik

    Beste klas,

    Hartelijk bedankt voor jullie antwoord op mijn brief. Ik ben zo blij dat ik nu weet in welke plaats mijn voorvader Frederik geleefd heeft. Ik ben er onmiddellijk naartoe gegaan om te kijken wat ik verder over hem te weten kon komen. Ik ben gaan kijken op het plein en gaan vragen aan mensen op straat. Maar daar werd ik niets wijzer van. Uiteindelijk ben ik naar de historische kring gegaan. Dat zijn mensen die alles willen weten van de geschiedenis van jullie dorp. Ja, en die wisten me veel meer te vertellen over mijn voorvader Frederik.

    Weten jullie nog dat ik jullie een bladzijde stuurde uit een boekje? Dat was de enige bladzijde die ik had. Maar de mensen van de historische kring hadden de rest van het boekje. Daarin staat het hele verhaal van mijn voorvader. Een heel bijzonder verhaal. Ik kan dat niet zomaar in een brief zetten. Daarom vraag ik jullie om naar de kerk te komen. Want die kerk speelt een belangrijke rol in het verhaal van mijn voorvader. Ik beloof jullie dan dat ik het spannende verhaal van mijn voorvader daar zal vertellen.

    Nogmaals: ontzettend bedankt voor jullie hulp! 

    Frederik Kortenhorst
    f.kortenhorst@gmail.com

  • Over de Michaëlkerk
    Michaëlkerk in Leersum

    De Michaëlkerk

    Deze kerk is gesticht rond 1300 (vóór die tijd stond er een houten kerkje). Het was een dochterkerk van de kerk in van Doorn.

    Het koor (het gedeelte waar in katholieke kerken het altaar staat) is het oudste gedeelte en bestaat uit grote bakstenen. Het schip (het middendeel van de kerk) is gebouwd begin 14e eeuw.

    De toren is rond 1500 gebouwd tegen de westgevel. Bovenin zie je spitsvormige galmgaten (voor het geluid van de luidklok). Onder de verhoogde vloer, in het oostelijke deel van het koor, zit een grafkelder. De kerk heeft grote rondboogvensters.

    De kerk is meerdere keren uitgebreid

    Namelijk rond 1750 en rond 1819 nog een keer. Allebei de keren werd hij wat vergroot, naar het  het noorden. In 1895 werd de kerk nog een keer naar het noorden uitgebreid en werd er een orgelgalerij aangebracht.

    In 1928 werd tegen de zuidmuur van de kapel een consistorie aangebouwd (een plek waar de kerkenraad kon vergaderen).
    In 1936 was de kerk weer in slechte bouwkundige staat. De architecten Jan en Theo Stuivinga te Zeist kregen de opdracht voor een restauratieplan. In dat jaar is aan de noordzijde van de kerk een C.V. stookruimte aangebracht. De laatste uitbouw was in 2004. Toen kwam er een ruimere garderobe; goede toiletruimte en een koffieruimte.

    Tot 1827 werden doden in en rond de kerk begraven.

Foto’s maken

Maak onderweg naar de kerk een serie foto’s:

  1. Maak de eerste foto bij de school. Fotografeer in de richting waar de kerk staat. Het is niet erg als je hem nog niet kunt zien.
  2. Maak een eindje verder weer een foto.
  3. Ga zo door tot je bij de kerk bent. De kerk staat dus in elk geval op de laatste foto! Maar misschien zie je hem al eerder…

Bij de kerk wacht Frederik je op. Binnen vertelt hij het verhaal over zijn voorvader.

Nagesprek

  1. Hoe vond je het om in de kerk te zijn?
  2. Was je hier al eens eerder geweest?
  3. Welke nieuwe dingen heb je gezien en gehoord?
  4. Wat vond je bijzonder in het verhaal?
  5. Onderweg heb je foto’s gemaakt. Wanneer kwam de kerk in beeld?
  6. Wat kwam je onderweg tegen waardoor je de kerk niet (goed) kon zien?