Wij maken gebruik van cookies. Lees meer hierover in onze privacy statement.
Google Analytics
Bezoekersstatistieken, websitebezoek en gebruik wordt gemeten en gebruikersgegevens worden anoniem verzameld.
Geen cookies van dit type!
YouTube
Klikgedrag, bekeken video’s en aangepaste voorkeuren worden verzameld. Bezoekersinformatie en gebruikersgedrag wordt gebruikt voor advertenties.
Facebook
Gegevens worden gebruikt om een reeks advertentieproducten te leveren van externe adverteerders. Dit maakt delen en liken via social share buttons mogelijk.
Vimeo
Gegevens over de bezoeken van de gebruiker worden verzameld zoals welke pagina’s zijn gelezen.
Rondje om de kerk
Bezoek aan de kerk
45 minuten
Onderweg naar de kerk maken de leerlingen een fotoserie. In de kerk luisteren ze naar het verhaal van Frederika en ontdekken zo naar wie zij op zoek is.
Lesdoelen
De leerlingen leren zien dat de kerk nu minder herkenbaar is als landmark dan vroeger.
De leerlingen kennen de kerk in de eigen woonplaats.
Voorbereiding en benodigdheden
Bekijk het rooster om te zien wanneer je de kerk bezoekt en hoe laat en waar je verwacht wordt. Regel indien nodig een paar hulpouders voor het kerkbezoek, en zorg dat ze weten wat er van hen wordt verwacht.
Lees de uitnodigingsbrief hardop en bereid de leerlingen voor op het bezoek aan de kerk.
Hartelijk bedankt voor jullie antwoord op mijn brief. Ik ben zo blij dat ik nu weet in welke plaats mijn voorvader Frederik geleefd heeft. Ik ben er onmiddellijk naartoe gegaan om te kijken wat ik verder over hem te weten kon komen. Ik ben gaan kijken op het plein en gaan vragen aan mensen op straat. Maar daar werd ik niets wijzer van. Uiteindelijk ben ik naar de historische kring gegaan. Dat zijn mensen die alles willen weten van de geschiedenis van jullie dorp. Ja, en die wisten me veel meer te vertellen over mijn voorvader Frederik.
Weten jullie nog dat ik jullie een bladzijde stuurde uit een boekje? Dat was de enige bladzijde die ik had. Maar de mensen van de historische kring hadden de rest van het boekje. Daarin staat het hele verhaal van mijn voorvader. Een heel bijzonder verhaal. Ik kan dat niet zomaar in een brief zetten. Daarom vraag ik jullie om naar de kerk te komen. Want die kerk speelt een belangrijke rol in het verhaal van mijn voorvader. Ik beloof jullie dan dat ik het spannende verhaal van mijn voorvader daar zal vertellen.
Petrus Judocus van Oosthuyse (1763-1818) en zijn vrouw Margaretha de Jongh (1769-1846) lieten in Rijsenburg een kerk kerk bouwen die ontworpen is door de Haagse meestertimmerman Adrianus Tollus. In 1809 werd de eerste steen gelegd en op 1 augustus 1810, de dag van Sint-Petrus’ Banden, werd de kerk aan het halfcirkelvormige plein in gebruik genomen.
De naam Petrus verwijst naar de apostel Petrus, maar ook naar de voornaam van Van Oosthuysen, de banden verwijzen naar de banden waarvan een engel Petrus bevrijdde nadat deze was gevangen gezet. Het is de enige kerk in empirestijl (dat is een Franse kunststroming) in Nederland. In het fronton boven de Dorische zuilenentree is het alziend oog afgebeeld.
De kerk is van oorsprong een eenvoudige zaalkerk. In het laatste kwart van de 19e eeuw werd de kerk wat groter gemaakt. In 1952 werd deze uitbouw vervangen door een nog grotere, waardoor een kruisvormige plattegrond ontstond. Achter de kerk zijn nog restanten van een kerkhof.
Interieur
In de kerk vind je onder andere 19e-eeuwse beelden van Jozef en Maria. Het altaar dat werd geplaatst bij een restauratie in de jaren 70 heeft aan de voorkant een reliëf dat de geseling van Christus toont. Het reliëf werd in de 16e eeuw in Mechelen gemaakt en was eerder geplaatst in het altaar uit 1810, als geschenk van de kerkstichters.
Glas in lood
In het oude deel zijn aan weerszijden rondboogvensters tussen pilasters geplaatst. Een aantal vensters in de kerk heeft gebrandschilderd glas.
Graftombe
In een kapel bij de ingang bevindt zich de graftombe voor de stichters van de kerk, opgericht in opdracht van hun kleinkinderen. Die toont een grote witmarmeren treurende maagd, gekleed in gedrapeerd gewaad en gezeten op een grijze trap. Ze houdt in haar rechterhand een lauwerkrans en steunt met haar linkerarm op het wapen van de ambachtsheerlijkheid Rijsenburg. De vrouw zit voor een rechtopstaande steen, met Latijnse inscriptie en in reliëf het alliantiewapen Van Oosthuyse-de Jongh.
Foto’s maken
Maak onderweg naar de kerk een serie foto’s:
Maak de eerste foto bij de school. Fotografeer in de richting waar de kerk staat. Het is niet erg als je hem nog niet kunt zien.
Maak een eindje verder weer een foto.
Ga zo door tot je bij de kerk bent. De kerk staat dus in elk geval op de laatste foto! Maar misschien zie je hem al eerder…
Bij de kerk wacht Frederika je op. Binnen vertelt zij het verhaal over haar voorvader.
Nagesprek
Hoe vond je het om in de kerk te zijn?
Was je hier al eens eerder geweest?
Welke nieuwe dingen heb je gezien en gehoord?
Wat vond je bijzonder in het verhaal?
Onderweg heb je foto’s gemaakt. Wanneer kwam de kerk in beeld?
Wat kwam je onderweg tegen waardoor je de kerk niet (goed) kon zien?