Rondje om de kerk

Frederika vraagt hulp

45 minuten

  • Lesdoelen
    • De leerlingen kunnen informatie uit verschillende historische bronnen halen.
    • De leerlingen kunnen zich inleven in een andere tijd.
  • Benodigdheden
    • Potloden en (teken)papier

De brief

  • De brief

    Beste klas,

    Jullie kennen mij niet en ik ken jullie niet. Ik heet Frederika Kortenhorst en ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

    Vorige week was ik de zolder aan het opruimen. Daar vond ik een oude kist van de vader van de vader van de vader van mijn vader. Die heette Frederik. In die kist zitten een oud portemonneetje, een uitgescheurde pagina en een oude prent van een stad of dorp.

    Omdat ik vernoemd ben naar Frederik, wil ik heel graag meer over hem te weten komen. Inmiddels weet ik al het een en ander. Alleen die prent met die kerk erop kan ik nog niet helemaal thuisbrengen. Iemand wees mij erop dat het een kerk in jullie gemeente zou kunnen zijn. Willen jullie voor mij uitzoeken of dat klopt?

    Mail mij als het daadwerkelijk jullie gemeente is. Ik kom binnenkort langs om jullie meer te vertellen over de belevenissen van Frederik.

    Hartstikke bedankt alvast!

    Frederika Kortenhorst

    f.kortenhorst@gmail.com

Het dagboek

Lees het onderstaande fragment en beantwoord de vragen.

  • Het fragment

    “Ik liep voort langs de vaart over de zandweg. Ik keek goed waar ik liep. Ik wilde niet weer mijn blote voeten openrijten aan een scherpe steen. De honger knaagde. Hoe lang al had ik niets gegeten? Twee dagen geleden had ik meelpap met stroop gehad van een boerin, maar daarna helemaal niks meer. Als ik aan die meelpap dacht, liep het water me weer in de mond. Ik had vanmorgen alleen nog wat bramen geplukt. Het valt ook allemaal niet mee. Vorige week stortregende het, gisteren was ik verdwaald en meestal werd ik uitgejouwd bij de boeren waar ik bedelde. Ze stuurden soms zelfs de hond op me af!

    Ik probeerde maar niet aan mijn honger te denken. Ik moest verder. Om me heen zag ik weidevelden, niets dan weidevelden met hier en daar een boerenschuur. Achter me hoorde ik plots het gehinnik van paarden. Ik keek om en zag een stofwolk. Er kwam een postkoets met vier paarden voorbij. Die reed naar Utrecht. Wat had ik daar graag in gezeten! Maar dat was veel te duur voor een landloper zoals ik. Zo’n reisje kostte al gauw 25 cent!

    Nee, ik moest lopen. Lopen door de weidevelden. In de verte zag ik een kerktoren. Een dorpje, eindelijk een dorpje. Ik wist niet welk dorp het was. Maar daar waren in elk geval mensen. En dan was er vast iets te eten. En als er iets te eten was, dan bleef er heus wel wat over voor mij. Ik stapte met nieuwe moed naar de kerktoren voort.”

  • Dit fragment is lang geleden geschreven. Hoe weet je dat?
  • Frederik gaat ergens naartoe. Hij heeft geen Google Maps. Hoe vindt hij de weg?
  • Doe-opdracht

    Kies één van onderstaande opdrachten (of doe ze allebei):

    1. Maak een tekening bij het verhaal van Frederik

    • Doe je ogen dicht!
    • Bedenk eerst wat je uit het verhaal wilt tekenen. Het mag alles zijn: het landschap, Frederik, enz.
    • Maak nu de tekening.

    2. Verzin, evt. in tweetallen, een einde aan het verhaal. Hoe zou het fragment af kunnen lopen? 

    • Speel het einde na of schrijf het op!

De portemonnee

Bekijk de afbeeldingen en beantwoord de vragen:

  • Welke letters staan er op het portemonneetje?
  • Waar zou het van gemaakt kunnen zijn?
  • Hoe zou het aanvoelen? De buitenkant en de binnenkant.
  • Wat zou er in het portemonneetje hebben gezeten?

De prent

Bekijk de prent en beantwoord de vragen:

  • Wat kun je allemaal zien op de prent? Noem zoveel mogelijk op.
  • Herken je het gebouw?
  • Zoek afbeeldingen van alle kerken in jouw gemeente. Zou één van die kerken de kerk op de prent kunnen zijn? Waar zie je dat aan?
  • Wat valt je op aan de omgeving van de kerk als je het vergelijkt met nu?

Mailtje!

Laat Frederika weten of de kerk op de prent ook daadwerkelijk in jullie gemeente staat.

Stuur een email naar f.kortenhorst@gmail.com.