-
Lesdoelen
De leerlingen:
- Ervaren het belang van het verhaal achter een foto
- Denken na over hoe je informatie bewaart voor de toekomst
-
Benodigdheden
- De fotograaf stuurt je via WeTransfer 2 foto’s per groepje toe
- Je ontvangt per post 1 grote afdruk per groepje
Beste groep,
Na afloop van onze les heb ik op de computer alle foto’s bekeken. Wat hadden jullie het goed voorbereid en wat hebben we veel foto’s gemaakt! Eigenlijk begint het moeilijkste werk voor een fotograaf pas dan namelijk kijken en vergelijken. Want, welke foto is beter en waarom? Dat kan aan zo veel dingen liggen. Kunnen jullie een paar dingen opnoemen?
Ik heb voor ieder groepje twee foto’s uitgezocht om samen te bekijken. Kijken en vergelijken jullie mee? Ik ben erg benieuwd wat jullie ervan vinden.
Groeten van Olivier
Een verhaal voor de toekomst
Bij de foto’s van vroeger was niets geschreven. Daardoor weten we niet alles en hebben we nog veel vragen. Daarom schrijven jullie bij jullie foto een verhaal aan mensen in de toekomst.
In je verhaal kun je de antwoorden op deze vragen verwerken:
- Wie staan er op de foto?
- Waarom hebben jullie gekozen voor dit thema?
- Hoe zie je dat op de foto?
- Waarom is dit belangrijk voor jou?
- Waar is de foto gemaakt?
Een foto-expositie
Tijdens dit project maken de leerlingen groepsfoto’s, samen met de fotograaf. Hiermee wordt een foto-expositie georganiseerd, waaraan alle scholen deelnemen die meedoen aan dit project. Per groepje wordt er één foto tentoongesteld. Na afloop van de tentoonstelling gaan de foto’s terug naar de school.
Datum: april-mei
Locatie: Cultuurhuis Pléiade, Kerkplein 2, 3941 HV Doorn
N.B. Het is belangrijk dat er toestemming voor de fotoshoot en de expositie wordt gevraagd aan de ouders. Dit kan door middel van de ouderbrief.
Je kunt na afloop van de expositie de foto’s ook nog op school of in de kas ophangen. Denk aan:
- Waar kunnen de foto’s mooi hangen?
- Hang de foto’s en verhalen van elk groepje bij elkaar
- Nodig ouders uit met een leuke uitnodiging