Wij maken gebruik van cookies. Lees meer hierover in onze privacy statement.
Google Analytics
Bezoekersstatistieken, websitebezoek en gebruik wordt gemeten en gebruikersgegevens worden anoniem verzameld.
Geen cookies van dit type!
YouTube
Klikgedrag, bekeken video’s en aangepaste voorkeuren worden verzameld. Bezoekersinformatie en gebruikersgedrag wordt gebruikt voor advertenties.
Facebook
Gegevens worden gebruikt om een reeks advertentieproducten te leveren van externe adverteerders. Dit maakt delen en liken via social share buttons mogelijk.
Vimeo
Gegevens over de bezoeken van de gebruiker worden verzameld zoals welke pagina’s zijn gelezen.
Op zondag is de zee gesloten
Na het bezoek
Nagesprek
Bespreek het bezoek met elkaar na. Inventariseer eerste reacties en stel een aantal vragen:
Wat vond je een spannend, grappig, mooi, eng, of gek moment? Waarom?
Was de dichter zoals je had verwacht?
Welke vragen heeft ze beantwoord? Wat weet je nu over Diet Groothuis of Mary Heylema wat je eerst niet wist?
Wat weet je nu over gedichten?
Wat snap je nu meer over hoe een schrijfster werkt en hoe ze op ideeën komt?
Is een dichter hetzelfde als een schrijver?
Maak het gedicht waaraan je onder leiding van Diet of Mary bent begonnen af.
Poëzieposter bekijken
Neem de Plintposter Op zondag is de zee gesloten van Diet en Mary als voorbeeld en bekijk die met elkaar.
Wat zie je? Wat stelt de afbeelding voor?
Is het beeld geknipt en geplakt of is het geschilderd?
Is er gewerkt met dikke penselen of met een dun pennetje?
Wat voor kleuren zijn er gebruikt?
Is de illustratie opvallend of juist niet? Wat doet die met het gedicht?
Zijn de letters met de hand geschreven of komen ze uit de computer? Zijn ze versierd of juist niet?
Welke dingen uit het gedicht zie je letterlijk op de kaart? En welke alleen qua sfeer? Waar zie je dat aan?
Je mooiste gedicht op een poster!
Vraag de leerlingen hun eigen mooiste gedicht te kiezen.
Deel tekenvellen uit of geef de leerlingen de gelegenheid hun gedicht digitaal vorm te geven.
Geef de leerlingen de gelegenheid hun eigen ontwerp te bedenken en uit te voeren.
– Wordt het een liggende of een staande poster?
– Welke kleuren/vormen passen bij jouw gedicht?
– Moet er een herkenbaar plaatje bij of wil je alleen maar een gekleurde achtergrond?
– En welke letters horen erbij?
Nota bene: elke dichter zet zijn/haar naam onder het gedicht!
De posters
Hang alle posters op (of iedere week een aantal) en bespreek er een paar:
Welke zijn heel mooi geworden?
Welke grappig?
Zijn er ook posters samen gemaakt? Welke?
Organiseer een moment waarop de leerlingen hun gedicht voorlezen.