Op stap met Jet en Jan (ARCHIEF)

Spelen en werken (bezoek aan Oudheidkamer Woudenberg)

75 minuten

  • Lesdoel

    De leerlingen bezoeken Oudheidkamer Woudenberg, waar ze spelletjes en opdrachten doen net zoals in 1910.

  • Voorbereiding
    • Zorg dat van tevoren alle voorbereidende lessen zijn gedaan: er wordt in het museum voortgebouwd op de in deze lessen opgedane kennis.
    • Voor de museumles zijn 6 begeleiders nodig.  Stuur de brief voor de begeleiders van tevoren aan de begeleiders, zodat zij weten wat er van hen wordt verwacht. De ouders hebben als taak de activiteiten te begeleiden tijdens het museumbezoek.
Jullie gaan op bezoek bij Oudheidkamer Woudenberg!

Trrrrring! De schoolbel gaat! De school is uit!

Misschien ga je gezellig met een vriendje of vriendinnetje spelen. Ga je naar voetbal, turnen of ballet. Of je gaat thuis lekker gamen, op de iPad of televisie kijken.

Als Jet en Jan uit school kwamen, dan mochten ze lang niet altijd de hele middag spelen. Vaak moesten ze meehelpen in het huishouden of nog ergens anders werken: sokken stoppen, koper poetsen, luiers wassen, koffie malen, op het land werken en nog veel meer.

Pas als al het werk gedaan was, dan was er tijd om uit te rusten en te spelen. Niet op de computer of voor de tv, maar lekker naar buiten: hinkelen, hoepelen, stelten lopen, tollen.

Vertel de leerlingen dat ze vandaag op bezoek gaan bij de Oudheidkamer Woudenberg en dat zij daar gaan werken, helpen én spelen net zoals Jet en Jan vroeger deden.

Alvast een kijkje nemen?
Bekijk de website!
  • Oudheidkamer Woudenberg

    Oudheidkamer Woudenberg
    in het Cultuurhuis (2e etage)
    Dorpsstraat 40d
    3931 EH  Woudenberg

    Tel.: 033 286 33 99 (tijdens openingstijden)

  • Het museumbezoek
    • In het museum ben jij als leerkracht verantwoordelijk voor de orde. De museummedewerker kan zich dan geheel op de inhoud richten.
    • Het is leuk als je als leerkracht ‘vliegende keep’ kan zijn en foto’s kan maken.
  • Activiteiten tijdens museumbezoek

    Welkomstwoord en rondleiding: 20 minuten
    De museummedewerker vertelt over de Oudheidkamer, de geschiedenis van Woudenberg en de activiteiten die de leerlingen gaan doen.

    Activiteitencircuit: 60 minuten (6 x 10 minuten)
    De museummedewerker legt de leerlingen het activiteitencircuit uit. De kinderen gaan onder begeleiding van een ouder of leerkracht in 6 groepjes naar de activiteiten. Zij ruiken, zien, horen en doen hetzelfde als Jet en Jan. Na tien minuten wisselen de groepjes van activiteit, de begeleider blijft echter bij dezelfde activiteit. Bij elke activiteit ligt een opdrachtenvel, zodat de begeleider precies weet wat de leerlingen moeten doen.

    Afsluiting: 10 minuten
    Het bezoek wordt afgesloten met een kringgesprek. Aan de hand van een aantal voorwerpen uit het circuit worden de gedane activiteiten besproken.