Op stap met Jet en Jan

Op stap naar…

30 minuten

  • Lesdoelen
    • De leerlingen gaan op bezoek bij Oudheidkamer Woudenberg waar ze ervaren hoe het leven was van leeftijdsgenoten in 1910.
  • Voorbereiding
    • Zorg dat van tevoren alle voorbereidende lessen zijn gedaan: er wordt in het museum voortgebouwd op de in deze lessen opgedane kennis.
    • Voor de museumles zijn 6 begeleiders nodig.
    • Stuur de brief voor de begeleiders van tevoren aan de begeleiders, zodat zij weten wat er van hen wordt verwacht. De ouders hebben als taak de activiteiten te begeleiden tijdens het museumbezoek.
    • In het museum ben jij als leerkracht verantwoordelijk voor de orde. De vrijwilliger van het museum kan zich dan geheel op de inhoud richten.

Trrrrring! De schoolbel gaat! De school is uit!

Nu gaan veel kinderen na school meteen door naar de BSO, een sportclub, muziek- of bijles of naar huis om met kinderen uit de straat te spelen.

Als Jet en Jan uit school kwamen, gingen zij meteen naar huis. Er werd van hen verwacht dat zij meehielpen in het huishouden: sokken stoppen, luiers wassen en koffie malen. Pas als het werk gedaan was, konden zij met vriendjes en vriendinnetjes spelen.

Vandaag gaan jullie op bezoek bij Oudheidkamer Woudenberg. Daar gaan jullie  werken, helpen én spelen zoals Jet en Jan dat vroeger deden.

Jullie gaan vandaag naar Oudheidkamer Woudenberg
Alvast een kijkje nemen?
Bekijk
  • Oudheidkamer Woudenberg

    Oudheidkamer Woudenberg
    in het Cultuurhuis (2e etage)
    Dorpsstraat 40d
    3931 EH  Woudenberg

    Tel.: 033 286 33 99 (tijdens openingstijden)

  • Programma

    Welkomstwoord en rondleiding: 20 minuten

    • De museummedewerker vertelt over de Oudheidkamer, de geschiedenis van Woudenberg en de activiteiten die de leerlingen gaan doen.

    Activiteitencircuit: 60 minuten

    • De museummedewerker legt de leerlingen het activiteitencircuit uit. De kinderen gaan onder begeleiding van een ouder of leerkracht in 6 groepjes naar de activiteiten. Zij ruiken, zien, horen en doen hetzelfde als Jet en Jan. Na tien minuten wisselen de groepjes van activiteit, de begeleider blijft bij dezelfde activiteit. Bij elke activiteit ligt een opdrachtenvel, zodat de begeleider precies weet wat de leerlingen moeten doen.

    Afsluiting: 10 minuten
    Het bezoek wordt afgesloten met een kringgesprek. Aan de hand van een aantal voorwerpen uit het circuit worden de gedane activiteiten besproken.