-
Lesdoelen
- De leerlingen gaan op bezoek bij een museum in de buurt waar ze ervaren hoe het leven was van leeftijdsgenoten in 1910.
-
Voorbereiding
- In het museum wordt voortgebouwd op de voorbereidende lessen; de vrijwilligers van het museum verwachten dat de kinderen op de hoogte zijn van wat er in die lessen is behandeld.
- In het museum ben jij als leerkracht verantwoordelijk voor de orde. De vrijwilliger van het museum kan zich dan geheel op de inhoud richten.
- LET OP: Praktische informatie en specifieke voorbereiding voor het museumbezoek is hieronder per gemeente te vinden.
Trrrrring! De schoolbel gaat! De school is uit!
Nu gaan veel kinderen na school meteen door naar de BSO, een sportclub, muziek- of bijles of naar huis om met kinderen uit de straat te spelen.
Als Jet en Jan uit school kwamen, gingen zij meteen naar huis. Er werd van hen verwacht dat zij meehielpen in het huishouden: sokken stoppen, luiers wassen en koffie malen. Pas als het werk gedaan was, konden zij met vriendjes en vriendinnetjes spelen.
Vandaag gaan jullie op bezoek bij een museum in de buurt. Daar gaan jullie werken, helpen én spelen zoals Jet en Jan dat vroeger deden.
Jullie gaan vandaag naar een museum in de buurt.
-
De Bilt - Streekmuseum VredeGoed
- Maak op school vast 6 groepjes.
- Voor de museumles zijn 6 begeleiders nodig. Elke begeleider loopt met een groepje mee langs de activiteiten.
- Stuur de brief voor de begeleiders van tevoren aan de begeleiders, zodat zij weten wat er van hen wordt verwacht.
- De lessen zijn deels buiten, dus zorg dat de kinderen passend gekleed zijn.
- Alvast een kijkje nemen? Bekijk de website.
Streekmuseum VredeGoed, Heuvellaan 7 in Tienhoven
T: 06-28352489Programma
Welkomstwoord en rondleiding: 10 minuten- De museummedewerker vertelt over het museum, over 100 jaar geleden en de activiteiten die de leerlingen gaan doen.
Activiteitencircuit: 60 minuten
- De museummedewerker legt de leerlingen het activiteitencircuit uit. De kinderen gaan onder begeleiding van een ouder of leerkracht in 6 groepjes naar de activiteiten. Zij ruiken, zien, horen en doen hetzelfde als Jet en Jan. Na tien minuten wisselen de groepjes van activiteit. Elke begeleider loopt met een groepje mee langs de activiteiten.
Afsluiting: 5 minuten
- Het bezoek wordt afgesloten met een gesprek over de ervaringen die de kinderen hebben opgedaan.
-
IJsselstein - Museum IJsselstein
- Maak op school vast 5 groepjes.
- Voor de museumles zijn 5 begeleiders nodig.
- Stuur de brief voor de begeleiders van tevoren aan de begeleiders, zodat zij weten wat er van hen wordt verwacht. (De begeleiders hebben als taak de activiteiten te begeleiden tijdens het museumbezoek.)
- Alvast een kijkje nemen? Bekijk de website.
mij | museum ijsselstein, Walkade 2-4 in IJsselstein
T: 030-6886800
Contactpersoon bij het museum is Floor SnijdersProgramma
Welkomstwoord en inleiding: 10 minuten
- Een medewerker van het museum ontvangt de leerlingen.
- Hij/zij gaat kort in op de voorbereidende lessen en laat a.h.v. een powerpoint zien hoe het leven in IJsselstein was omstreeks 1910.
- Ook licht hij/zij het activiteitencircuit nader toe.
Activiteitencircuit: 60 minuten
- Het circuit bestaat uit een aantal activiteiten uit het dagelijks leven van Jet en Jan, zoals helpen in het huishouden, werken op het land en natuurlijk ook spelen zoals dat in 1910 gebeurde.
- Elke activiteit heeft een vaste begeleider, een van de begeleidende ouders. Deze ouder blijft bij de activiteit, de kinderen rouleren.
- In 5 groepjes gaan de leerlingen de activiteiten langs.
Afsluiting: 5 minuten
- Een kringgesprek vormt de afsluiting van het museumbezoek.
-
Lopik - Het Touwmuseum
- Maak voorafgaand aan het bezoek 6 groepjes, bij voorkeur jongens en meisjes gemixt.
- Voor de museumles zijn 6 begeleiders nodig. Elke begeleider ondersteunt de leerlingen bij een van de uitgezette activiteiten. Voor meer info: zie brief voor begeleiders.
- Deel de brief voor de begeleiders van tevoren met de begeleiders, zodat zij weten wat er van hen wordt verwacht.
- Alvast een kijkje nemen? Bekijk de website.
Touwmuseum ‘De Baanschuur’, Reijersteeg 4, 3421 SG Oudewater
Tel.: 0348-56 78 32 of 06-8243 6603
E.: info@touwmuseum.nl
Programma
In het Touwmuseum krijgen de leerlingen een kijkje in het leven rondom Oudewater rond 1910, met een focus op de touwindustrie. Hoe zag het dagelijks leven van Jet en Jan eruit?
Welkomstwoord en rondleiding: 10 minuten- De museummedewerker vertelt over het museum, over 100 jaar geleden en de activiteiten die de leerlingen gaan doen.
Activiteitencircuit: 60 minuten
- De museummedewerker legt de leerlingen het activiteitencircuit uit. De kinderen gaan onder begeleiding van een ouder of leerkracht in 6 groepjes naar de activiteiten. Zij ruiken, zien, horen en doen hetzelfde als Jet en Jan. Na tien minuten wisselen de groepjes van activiteit. Elke begeleider loopt met een groepje mee langs de activiteiten.
Afsluiting: 5 minuten
- Het bezoek wordt afgesloten met een gesprek over de ervaringen die de kinderen hebben opgedaan.
-
Nieuwegein - Museumwerf Vreeswijk
- Maak voorafgaand aan het bezoek 6 gelijke groepjes, bij voorkeur jongens en meisjes gemixt.
- Voor de museumles zijn 6 begeleiders nodig. Elke begeleider ondersteunt de leerlingen bij een van de uitgezette activiteiten. Voor meer info: zie brief voor begeleiders.
- Deel de brief voor de begeleiders van tevoren met de begeleiders, zodat zij weten wat er van hen wordt verwacht.
- De les is buiten. Zorg voor passende kleding bij de kinderen.
- Alvast een kijkje nemen? Bekijk de website.
Museumwerf Vreeswijk, Wierselaan 113, 3433 ZS Nieuwegein
Tel.: 030 – 657 9581
Contactpersonen:
- Marja den Uijl, 0629143410 (of e-mail naar: mcdenuijl@gmail.com)
- Annemarie van Kessel, 0638923563
N.B. De Museumwerf neemt contact op met de school/leerkracht 1 week vóór het bezoek aan het museum. Mocht je onverhoopt toch verhinderd zijn, meld dit dan bij Kunst Centraal. Bij afmelding op het laatste moment wordt de Museumwerf ook graag op de hoogte gebracht.
Programma
In museumwerf Vreeswijk krijgen de leerlingen een kijkje in het leven op een scheepswerf rond 1910. Hoe zag het dagelijks leven van een schipper, zijn vrouw en zijn kinderen eruit?
Welkomstwoord en rondleiding: 10 minuten- De museummedewerker vertelt over het museum, over 100 jaar geleden en de activiteiten die de leerlingen gaan doen.
Activiteitencircuit: 60 minuten
- De museummedewerker legt de leerlingen het activiteitencircuit uit. De kinderen gaan onder begeleiding van een ouder of leerkracht in 6 groepjes naar de activiteiten. Zij ruiken, zien, horen en doen hetzelfde als Jet en Jan. Na tien minuten wisselen de groepjes van activiteit. Elke begeleider loopt met een groepje mee langs de activiteiten.
Afsluiting: 5 minuten
- Het bezoek wordt afgesloten met een gesprek over de ervaringen die de kinderen hebben opgedaan.
-
Stichtse Vecht - Streekmuseum VredeGoed
- Maak op school vast 6 groepjes.
- Voor de museumles zijn 6 begeleiders nodig. Elke begeleider loopt met een groepje mee langs de activiteiten.
- Stuur de brief voor de begeleiders van tevoren aan de begeleiders, zodat zij weten wat er van hen wordt verwacht.
- De lessen zijn deels buiten, dus zorg dat de kinderen passend gekleed zijn.
- Alvast een kijkje nemen? Bekijk de website.
Streekmuseum VredeGoed, Heuvellaan 7 in Tienhoven
T: 06-28352489Programma
Welkomstwoord en rondleiding: 10 minuten- De museummedewerker vertelt over het museum, over 100 jaar geleden en de activiteiten die de leerlingen gaan doen.
Activiteitencircuit: 60 minuten
- De museummedewerker legt de leerlingen het activiteitencircuit uit. De kinderen gaan onder begeleiding van een ouder of leerkracht in 6 groepjes naar de activiteiten. Zij ruiken, zien, horen en doen hetzelfde als Jet en Jan. Na tien minuten wisselen de groepjes van activiteit. Elke begeleider loopt met een groepje mee langs de activiteiten.
Afsluiting: 5 minuten
- Het bezoek wordt afgesloten met een gesprek over de ervaringen die de kinderen hebben opgedaan.
-
Woudenberg - Oudheidkamer Woudenberg
- Maak op school vast 6 groepjes.
- Voor de museumles zijn 6 begeleiders nodig.
- Stuur de brief voor de begeleiders van tevoren aan de begeleiders, zodat zij weten wat er van hen wordt verwacht. (De ouders hebben als taak de activiteiten te begeleiden tijdens het museumbezoek.)
- Alvast een kijkje nemen? Bekijk de website.
Oudheidkamer Woudenberg, in het Cultuurhuis (2e etage), Dorpsstraat 40d in Woudenberg
T: 033 286 33 99 (tijdens openingstijden)Programma
Welkomstwoord en rondleiding: 20 minuten
- De museummedewerker vertelt over de Oudheidkamer, de geschiedenis van Woudenberg en de activiteiten die de leerlingen gaan doen.
Activiteitencircuit: 60 minuten
- De museummedewerker legt de leerlingen het activiteitencircuit uit. De kinderen gaan onder begeleiding van een ouder of leerkracht in 6 groepjes naar de activiteiten. Zij ruiken, zien, horen en doen hetzelfde als Jet en Jan. Na tien minuten wisselen de groepjes van activiteit, de begeleider blijft bij dezelfde activiteit. Bij elke activiteit ligt een opdrachtenvel, zodat de begeleider precies weet wat de leerlingen moeten doen.
Afsluiting: 10 minuten
Het bezoek wordt afgesloten met een kringgesprek. Aan de hand van een aantal voorwerpen uit het circuit worden de gedane activiteiten besproken.