Op stap met Jet en Jan

Op stap naar…

30 minuten

  • Lesdoelen
    • De leerlingen gaan op bezoek bij Streekmuseum VredeGoed waar ze ervaren hoe het leven was van leeftijdsgenoten in 1910.
  • Voorbereiding
    • In het museum wordt voortgebouwd op de voorbereidende lessen; de vrijwilligers van het museum verwachten dat de kinderen op de hoogte zijn van wat er in die lessen is behandeld.
    • Maak op school vast 6 groepjes.
    • Voor de museumles zijn 6 begeleiders nodig. Elke begeleider loopt met een groepje mee langs de activiteiten.
    • Stuur de brief voor de begeleiders van tevoren aan de begeleiders, zodat zij weten wat er van hen wordt verwacht.
    • De lessen zijn deels buiten, dus zorg dat de kinderen passend gekleed zijn.
    • In het museum ben jij als leerkracht verantwoordelijk voor de orde. De vrijwilliger van het museum kan zich dan geheel op de inhoud richten.

Trrrrring! De schoolbel gaat! De school is uit!

Nu gaan veel kinderen na school meteen door naar de BSO, een sportclub, muziek- of bijles of naar huis om met kinderen uit de straat te spelen.

Als Jet en Jan uit school kwamen, gingen zij meteen naar huis. Er werd van hen verwacht dat zij meehielpen in het huishouden: sokken stoppen, luiers wassen en koffie malen. Pas als het werk gedaan was, konden zij met vriendjes en vriendinnetjes spelen.

Vandaag gaan jullie op bezoek bij Streekmuseum VredeGoed. Daar gaan jullie  werken, helpen én spelen zoals Jet en Jan dat vroeger deden.

Jullie gaan vandaag naar Streekmuseum VredeGoed
Alvast een kijkje nemen?
Bekijk
  • Museum Vredegoed
  • Programma
    Welkomstwoord en rondleiding: 15 minuten
    • De museummedewerker vertelt over het museum, over 100 jaar geleden en de activiteiten die de leerlingen gaan doen.

    Activiteitencircuit: 60 minuten

    • De museummedewerker legt de leerlingen het activiteitencircuit uit. De kinderen gaan onder begeleiding van een ouder of leerkracht in 6 groepjes naar de activiteiten. Zij ruiken, zien, horen en doen hetzelfde als Jet en Jan. Na tien minuten wisselen de groepjes van activiteit. Bij elke activiteit ligt een opdrachtenvel, zodat de begeleider precies weet wat de leerlingen moeten doen.

    Afsluiting: 15 minuten

    • Het bezoek wordt afgesloten met een gesprek over de ervaringen die de kinderen hebben opgedaan.