Op stap met Jet en Jan (ARCHIEF)

Spelen en werken (bezoek aan Museum IJsselstein)

75 minuten

  • Voorbereiding
    • Zorg dat van tevoren alle voorbereidende lessen zijn gedaan: er wordt in het museum voortgebouwd op de in deze lessen opgedane kennis.
    • Voor de museumles zijn 5 begeleiders nodig.  Stuur de brief voor de begeleiders van tevoren aan de begeleiders, zodat zij weten wat er van hen wordt verwacht. De ouders hebben als taak de activiteiten te begeleiden tijdens het museumbezoek.
Jullie gaan naar het Museum IJsselstein om daar gaan te gaan werken, helpen én spelen net zoals Jet en Jan vroeger deden!

Trrrrring! De schoolbel gaat! De school is uit!

Misschien ga je gezellig met een vriendje of vriendinnetje spelen. Ga je naar voetbal, turnen of ballet. Of je gaat thuis lekker gamen, op de iPad of televisie kijken.

Als Jet en Jan uit school kwamen, dan mochten ze lang niet altijd de hele middag spelen. Vaak moesten ze meehelpen in het huishouden of nog ergens anders werken: sokken stoppen, koper poetsen, luiers wassen, koffie malen, op het land werken en nog veel meer.

Pas als al het werk gedaan was, dan was er tijd om uit te rusten en te spelen. Niet op de computer of voor de tv, maar lekker naar buiten: hinkelen, hoepelen, stelten lopen, tollen.

Alvast een kijkje nemen?
Bekijk de website!
  • Museum IJsselstein

    mij | museum ijsselstein
    Walkade 2-4
    3401 DS IJsselstein
    030-6886800

    Contactpersoon bij het museum is Floor Snijders: floor.snijders@museumijsselstein.nl

  • Het museumbezoek
    • Zorg dat van tevoren alle voorbereidende lessen zijn gedaan: er wordt in het museum voortgebouwd op de in deze lessen opgedane kennis.
    • In het museum ben jij als leerkracht verantwoordelijk voor de orde. De museummedewerker kan zich dan geheel op de inhoud richten.
    • Voor de museumles zijn 5 begeleiders nodig.  Stuur de brief voor begeleiders MIJ van tevoren aan de begeleiders, zodat zij weten wat er van hen wordt verwacht. De ouders hebben als taak één van de activiteiten te begeleiden tijdens het museumbezoek. Zij blijven bij de activiteit terwijl de kinderen rouleren.
  • Activiteiten tijdens museumbezoek

    Welkomstwoord en inleiding: 10 minuten

    • Een medewerker van het museum ontvangt de leerlingen.
    • Hij/zij gaat kort in op de voorbereidende lessen en laat middels een powerpoint zien hoe het leven in IJsselstein was omstreeks 1910.
    • Ook licht hij/zij het activiteitencircuit nader toe.

     

    Activiteitencircuit: 60 minuten

    • Het circuit bestaat uit een aantal activiteiten uit het dagelijks leven van Jet en Jan, zoals helpen in het huishouden, werken op het land en natuurlijk ook spelen zoals dat in 1910 gebeurde.
    • Elke activiteit heeft een vaste begeleider, namelijk een van de begeleidende ouders. Deze ouder blijft bij de activiteit, de kinderen rouleren.
    • In 5 groepjes gaan de leerlingen de activiteiten langs.

    Afsluiting: 5 minuten

    Een kringgesprek vormt de afsluiting van het museumbezoek.