Op stap met Jet en Jan

Op stap naar…

30 minuten

  • Lesdoelen
    • De leerlingen gaan op bezoek bij Museum IJsselstein waar ze ervaren hoe het leven was van leeftijdsgenoten in 1910.
  • Voorbereiding
    • In het museum wordt voortgebouwd op de voorbereidende lessen; de vrijwilligers van het museum verwachten dat de kinderen op de hoogte zijn van wat er in die lessen is behandeld.
    • Voor de museumles zijn 5 begeleiders nodig.
    • Stuur de brief voor de begeleiders van tevoren aan de begeleiders, zodat zij weten wat er van hen wordt verwacht. (De ouders hebben als taak de activiteiten te begeleiden tijdens het museumbezoek.)
    • In het museum ben jij als leerkracht verantwoordelijk voor de orde. De vrijwilliger van het museum kan zich dan geheel op de inhoud richten.

Trrrrring! De schoolbel gaat! De school is uit!

Nu gaan veel kinderen na school meteen door naar de BSO, een sportclub, muziek- of bijles of naar huis om met kinderen uit de straat te spelen.

Als Jet en Jan uit school kwamen, gingen zij meteen naar huis. Er werd van hen verwacht dat zij meehielpen in het huishouden: sokken stoppen, luiers wassen en koffie malen. Pas als het werk gedaan was, konden zij met vriendjes en vriendinnetjes spelen.

Vandaag gaan jullie op bezoek bij Museum IJsselstein. Daar gaan jullie  werken, helpen én spelen zoals Jet en Jan dat vroeger deden.

Jullie gaan vandaag naar Museum IJsselstein
Alvast een kijkje nemen?
Bekijk
  • Museum IJsselstein

    mij | museum ijsselstein
    Walkade 2-4
    3401 DS IJsselstein
    030-6886800

    Contactpersoon bij het museum is Floor Snijders: floor.snijders@museumijsselstein.nl

  • Programma

    Welkomstwoord en inleiding: 10 minuten

    • Een medewerker van het museum ontvangt de leerlingen.
    • Hij/zij gaat kort in op de voorbereidende lessen en laat a.h.v. een powerpoint zien hoe het leven in IJsselstein was omstreeks 1910.
    • Ook licht hij/zij het activiteitencircuit nader toe.

    Activiteitencircuit: 60 minuten

    • Het circuit bestaat uit een aantal activiteiten uit het dagelijks leven van Jet en Jan, zoals helpen in het huishouden, werken op het land en natuurlijk ook spelen zoals dat in 1910 gebeurde.
    • Elke activiteit heeft een vaste begeleider, een van de begeleidende ouders. Deze ouder blijft bij de activiteit, de kinderen rouleren.
    • In 5 groepjes gaan de leerlingen de activiteiten langs.

    Afsluiting: 5 minuten

    • Een kringgesprek vormt de afsluiting van het museumbezoek.

    .