-
Lesdoelen
- De leerlingen gaan op bezoek bij Museum IJsselstein waar ze ervaren hoe het leven was van leeftijdsgenoten in 1910.
-
Voorbereiding
- In het museum wordt voortgebouwd op de voorbereidende lessen; de vrijwilligers van het museum verwachten dat de kinderen op de hoogte zijn van wat er in die lessen is behandeld.
- Voor de museumles zijn 5 begeleiders nodig.
- Stuur de brief voor de begeleiders van tevoren aan de begeleiders, zodat zij weten wat er van hen wordt verwacht. (De ouders hebben als taak de activiteiten te begeleiden tijdens het museumbezoek.)
- In het museum ben jij als leerkracht verantwoordelijk voor de orde. De vrijwilliger van het museum kan zich dan geheel op de inhoud richten.
Trrrrring! De schoolbel gaat! De school is uit!
Nu gaan veel kinderen na school meteen door naar de BSO, een sportclub, muziek- of bijles of naar huis om met kinderen uit de straat te spelen.
Als Jet en Jan uit school kwamen, gingen zij meteen naar huis. Er werd van hen verwacht dat zij meehielpen in het huishouden: sokken stoppen, luiers wassen en koffie malen. Pas als het werk gedaan was, konden zij met vriendjes en vriendinnetjes spelen.
Vandaag gaan jullie op bezoek bij Museum IJsselstein. Daar gaan jullie werken, helpen én spelen zoals Jet en Jan dat vroeger deden.
Jullie gaan vandaag naar Museum IJsselstein
Alvast een kijkje nemen?
Bekijk