Op de toren zit een haan

Hubertus op het plein

30 minuten

  • Lesdoelen

    De kinderen gaan op ontdektocht op het schoolplein. Ze oefenen om hun waarnemingen onder woorden te brengen.

  • Benodigdheden

Het hanenlied

Op de toren zit een haan
Op de toren zit een haan
Op de toren zit een haan ja ja
Van je kukele kukele-ku ja ja
Op de toren zit een haan
Op de toren zit een haan.

  • Maak bewegingen bij de muziek

    Bijvoorbeeld:

    • Lopen als een haan
    • Vliegen als een haan
    • Zo groot worden als een toren
We gaan naar buiten! Verdeel de klas in vijf groepjes en geef elk groepje een potlood en papier.
Teken wat je vindt!

Groep 1: kijk omhoog

  • Wat is allemaal hoog?
  • Wat is het hoogste punt?
  • Wat is een geschikt uitkijkpunt?
  • Wat is laag?

Groep 2: in de hoek

  • Waar kun je alles zien?
  • Wat zie je allemaal?
  • Wat hoor je?
  • Waar komt het geluid vandaan?

Groep 3: op gevoel

  • Wat voelt koud?
  • Wat voelt warm?
  • Wat voelt glad?
  • Wat voelt zacht?

Groep 4: op de grond

  • Waar is de grond in klas van gemaakt?
  • Waar is de grond buiten van gemaakt?
  • Wat ligt er buiten op de grond?
  • Wat zit er onder de tegels?

Groep 5: kleuren

  • Wat is groen?
  • Wat is rood?
  • Wat is blauw?
  • Zijn er nog meer kleuren te zien?
Verzamel wat je hebt ontdekt en stop dit in het omgevingsboek.