Landschap Erfgoed Utrect

Op de toren zit een haan

4 lessen

Groep 1-2

Wat zie jij om je heen?

  • Leerdoelen

    De kinderen gaan elke week een stapje verder met hun ontdektochten. Eerst in de klas en in de school, dan op het schoolplein en misschien nog wel wat verder. Bij elke stap oefenen ze om hun waarnemingen goed onder woorden te brengen.

  • Benodigdheden
    • Bij het lesmateriaal hoort een handpop, Hubertus de haan. Deze kun je gebruiken tijdens het voorleesverhaal en gedurende het project een mooie plek in de klas geven. Met dank aan Lobbes voor het voordelig aan kunnen schaffen van de handpoppen.
    • Een omgevingsboek: zorg voor een multomap (is niet bij het project geleverd), waarin je de losse tekenvellen waarop de leerlingen bij de verschillende activiteiten kunnen tekenen verzamelt.
  • Praktische informatie

    Hier komt informatie over de kerken in de eigen omgeving met een haan erop.

  • Opbouw van de lessen

    Elke les bestaat uit verschillende activiteiten die je op verschillende momenten en manieren kunt uitvoeren:

    • Luisteren: voorleesverhaal met animatiefilmpje
    • Kijken: kijkplaten, kijkvragen en woordenkaartjes
    • Zingen: het hanenlied
    • Ontdekken: wisselende ontdekopdrachten

    Dit is een project dat je zelfstandig uitvoert. Als je het wilt uitbreiden kun je met de klas een bezoek brengen aan een erfgoedlocatie in de buurt. Je zoekt zelf een locatie. Denk bijvoorbeeld aan een molen, een plein, een park, een kerk, een watertoren of een monumentale boom.

Dit is Hubertus. Hij is de meest nieuwsgierige haan die je ooit hebt ontmoet. Van al zijn ontdekkingen houdt hij een omgevingsboek bij. Dat bewaart hij in zijn rugtas.

Normaal gesproken zit hij altijd bovenop de kerktoren. Maar vanochtend is Hubertus tijdens de storm zo ‘floep!’ van de toren gewaaid. Hij kwam terecht in de zandbak op het schoolplein en is zijn rugtas kwijtgeraakt. Willen jullie hem helpen?

  • Leergebieden

    Mens & Maatschappij, Taal

  • 21e eeuwse vaardigheden

    Probleemoplossend denken, Samenwerken