-
Lesdoelen
- Leerlingen weten op welke manier water door mensen gebruikt wordt.
- Leerlingen zijn zich bewust van de aanwezigheid van water in hun eigen omgeving.
- Leerlingen leren verbindingen maken tussen voorwerpen, het gebruik ervan en water.
-
Benodigdheden
- Alledaagse voorwerpen die iets met water te maken hebben (thuiswerkopdracht vorige les).
- Potloden en papier
-
Voorbereiding
- Verzamel de spullen die de kinderen van thuis hebben meegenomen en zet ze bij elkaar op een tafel of in de kring.
- Als je de leerlingen niets heb laten meenemen (zie vorige les), verzamel zelf een aantal voorwerpen uit de school die iets met water te maken hebben.
Bekijk het filmpje
Professor Spetter onderzoekt al het water dat zij in en rondom haar huis kan ontdekken.
Waterspullen van thuis
Leg de waterspullen die jullie van huis hebben meegenomen bij elkaar.
De grote WIWB-Quiz
Jullie hebben onderzoek gedaan en weten nu hoe het zit: er is overal water in huis. Maar hoe zit dat eigenlijk verder van huis? Daar gaat de WIWB-Quiz over: de Waar Is Water Buitenshuis-Quiz.
Jullie krijgen 4 plaatjes te zien. Op elk plaatje zie je water. Waarvoor werd het water gebruikt? Er zijn verschillende antwoorden mogelijk.
Jullie kunnen kiezen uit 4 antwoorden, A, B, C en D.
Afbeelding 1
Afbeelding 2
Afbeelding 3
Afbeelding 4
Waar zijn waterplekken in Vijfheerenlanden?
Bekijk de foto’s en beantwoord de vragen. Als je op het oogje in de foto klikt zie je waar deze waterplek is.
Extraatje
Professor Spetter vroeg zich af hoe mensen vroeger aan water kwamen. Dat kun je in dit filmpje zien.
Let op: Het laatste stukje film is wel 100 jaar oud!