NAT!

Waar is water?

30-45 minuten

  • Voorbereiding en benodigdheden

    Onderzoek 1: Waar is water op weg naar school?

    Vraag aan ouders om met hun kind op weg naar school (of van school naar huis) een foto of notitie te maken van plekken die met water te maken hebben.

    Onderzoek 3: Waterspullen van thuis

    Voor dit onderzoekje heb je de verzameling waterspullen nodig uit de les Hallo, professor Spetter.

     

  • Wat deed professor Spetter in het filmpje?
  • Welke waterplekken ontdekt professor Spetter?
  • Welke waterplekken zijn er ook bij jou thuis en in jullie lokaal?
  • Welke vraag heeft professor Spetter?

Onderzoek 1: Waar is water op weg naar school?

 

  • Waar zie jij water als je onderweg bent naar school? Wat zie jij dat met water te maken heeft? Schrijf de woorden op of maak er een foto van.
  • Vertel over wat je hebt gezien en luister naar wat anderen hebben ontdekt.
  • Professor Spetter zegt: water is overal! Klopt dat?

Onderzoek 2: Waar is water in mijn woonplaats?

  • Ken je deze waterplekken? Waar is het? Vertel over deze plek.
  • Wat gebeurt hier met het water? Waarvoor wordt het gebruikt?
  • Ken je nog meer waterplekken in jouw dorp/stad?

Onderzoek 3: Waterspullen van thuis

Bekijk de waterspullen die jullie hebben mee genomen op de thematafel.
Vertel over jouw voorwerp.

  • Waar heb je het gevonden? Wat doe je ermee? Wanneer?
  • Bekijk alle spullen. Welke horen bij elkaar?