Mijn buurt in beeld

Collectie in de klas

  • Lesdoelen
    • De leerlingen doen kennis op over hun eigen gemeente door het bekijken van onder meer boeken, plattegronden, kaarten, atlassen.
    • De leerlingen begrijpen het verschil tussen een topografische atlas/ vvv plattegrond en een zachte atlas die gemaakt is door een kunstenaar.
  • Benodigdheden

    Elke leerling: een potlood en gum

Kaarten en atlassen

Gastdocent Laura Koldenhof van Bibliotheek Lek & IJssel komt op bezoek met een koffer vol kaarten en atlassen uit de collectie van de bibliotheek. Samen met Laura gaan jullie deze kaarten onderzoeken.

Jullie onderzoeken de collectie op: vormgeving, schaal, functie of doeleinde.

Zachte atlas van Houten

Bijzondere kaart

Laura neemt ook een bijzondere kaart van Houten mee. Het is een zachte atlas van kunstenaar Marijke van Rijnsoever. Zij heeft met de blik van een kunstenaar naar de omgeving Houten gekeken en van haar ontdekkingen een kaart gemaakt.

In de volgende les gaan jullie aan de slag met het spel Buurtbeesten, op het schoolplein. Hiermee leren jullie je schoolomgeving kennen door je zintuigen in te zetten. In de vierde les gaan jullie aan de slag met je eigen plattegrond, samen met kunstenaar Gonneke Prak.