Landschap Erfgoed Utrect

De buurt in beeld

4 lessen

Groep 5-6

Kaarten in alle soorten en maten

Atlas, wegenkaart, wandelkaart, hoogtekaart? In het project De buurt in beeld komen de leerlingen het een en ander te weten over kaarten in alle soorten en maten. Van heel praktische kaarten tot prachtige geïllustreerde exemplaren uit de 16e eeuw.

In het project komt leesconsulent Liesbeth van der Lecq of Laura Koldenhof van Bibliotheek Lek IJssel met een koffer vol kaarten en atlassen in de klas die de leerlingen nader gaan onderzoeken. Daarna werken ze toe naar het maken van een Zachte Atlas van hun eigen buurt.

  • Voorbereidingen bij dit project

    Praktische informatie

    In les 3 gaan je leerlingen de buurt verkennen om zelf een zachte atlas te maken. Regel daarvoor voldoende begeleiders, per 5 leerlingen 1. Is het moeilijk om begeleiders te krijgen? Een alternatief is dat ze dan (zelfstandig) de school en het schoolplein gaan verkennen en daar een kaart van maken.

  • Projectdoelen

    De lessen in deze handleiding voldoen aan de kerndoelen voor kunstzinnige oriëntatie en de kerndoelen die aansluiten bij ‘Oriëntatie op jezelf en de wereld’. De leerlingen onderzoeken hun eigen omgeving, maken kennis met een kunstwerk over hun buurt en reflecteren hierop in woord en beeld.

  • Bibliotheek Lek & IJssel, Liesbeth van der Lecq, Laura Koldenhof

    Bibliotheek Lek & IJssel

    Bibliotheek Lek & IJssel verzorgt regionaal het bibliotheekwerk in de gemeenten Houten, IJsselstein en Vijfherenlanden. De bibliotheek heeft een uitgebreid programma, meer informatie daarover vind je hier.

    Over Liesbeth van der Lecq en Laura Koldenhof
    Liesbeth of Laura, beide leesconsulent van Bibliotheek Lek & IJssel voert de tweede les uit op school.

    Liesbeth van der Leck
    Laura Koldenhof
  • Kaarten, kunstenaars, mijn omgeving/buurt
  • samenwerken, creatief denken en handelen

Na afloop van dit project komt in het kader van het Kunstmenu Charlotte Demantons op bezoek. Een bekende kinderboekenillustratrice van onder andere het boek Nederland. Zij neemt de klas mee in haar manier van kijken naar de kaart van ons land. De twee projecten vullen elkaar op deze manier mooi aan.