Schoffels en schoorstenen

Maak je eigen dans

60 minuten

  • Lesdoelen
    • De leerlingen zijn in staat samen te werken en een dans te ontwerpen.
    • De leerlingen zijn in staat de danselementen ruimte, tijd en kracht toe te passen in hun dans.
    • De leerlingen zijn in staat de zelf ontworpen dans te presenteren en hierop te reflecteren.
  • Voorbereiding en benodigdheden
    • Laat de leerlingen de dansbewegingen die ze in les 2 en 3 verzameld hebben meenemen.
    • Zorg ervoor dat er groepjes van vier zijn gemaakt.
    • Regel een grote lege vloer (speelzaal of gymzaal) met een schone vloer voor de dansles.
    Benodigdheden
  • Stardance Studio's

    Dansdocenten Sander de Graaf van Stardance Studio’s zal de dansles op de scholen verzorgen.

    Stardance Studio’s is een diverse dansstudio, een studio waar ze met passie, kunde en vooral plezier lesgeven aan iedereen van 2,5 jaar tot 65+! Of je nou klassiek ballet, urban of musicalles wilt volgen, een beginner of al gevorderd bent, ze hebben altijd een passende les.

Opwarming

Je gaat herhalende en mechanische bewegingen ervaren, zoals eigentijdse, ritmische, strakke, hip hop, isolerende en robotachtige bewegingen. De bewegingen zijn ritmisch en herhaalbaar en worden uitgevoerd met delen van of met het gehele lichaam.

Muziek: Marc Ronson Uptown Funk ft. Bruno Mars

 

Oefen een eenvoudige dansfrase van 1 keer 8 tellen met de dansdocent.

Onthoud de dansfrase voor de dans die je zelf gaat maken.

Eigen dans ontwerpen

Kies welk nummer jullie willen gebruiken:

1. Stomp Ripper Sole

2. Dael Tri Repetae Autechre

3. Radioactive Man-Uranium

  • Maak groepjes van vier en kies een eigen plek in de zaal.
  • Gebruik werkblad 1  (één voor elk groepje)

Maak een eigen dans geïnspireerd op de industrialisatie. Dit doe je onder begeleiding van de dansdocent in groepjes van vier. Gebruik het werkblad ter ondersteuning. De dansdocent helpt mee, ter inspiratie en ondersteuning.

 

  • Vragen voor de kijkers
    • Welke opdrachten heeft het groepje in hun dans tot uitvoering gebracht?
    • Zie je de mechanische en herhalende bewegingen terug?
    • Is er een duidelijk begin en einde?
    • Worden de dansbewegingen soepel uitgevoerd, lopen ze in elkaar over?
    • Is er gebruik gemaakt van verschillende formaties?
    • Heb je een tip of een top?
  • Vragen aan het uitvoerende groepje
    • Hoe hebben jullie het ontwerpen van jullie dans ervaren?
    • Welke problemen zijn jullie tegengekomen?
    • Hoe hebben jullie die opgelost?
    • Wat vinden jullie van het resultaat?