Loop rond met de hond

Ik zie, ik zie wat mijn hondje ziet

90 minuten

  • Leerdoelen

    De leerlingen:

    • fantaseren over de belevenissen van een hond en maken daar een kort verhaal van.
    • bekijken hun schoolomgeving door de ogen van een hond
    • maken kennis met het gebruik van een storyboard bij het maken van een film
    • tekenen hun honden belevenis in een storyboard
  • Benodigdheden en voorbereiding leerkracht
    • Verdeel de klas in groepjes van 4 of 5 leerlingen. Let op: Bij de gastles worden dezelfde groepjes gebruikt!
    • Leg per groepje een vel A3 papier en pritstiften of lijm klaar
    • Knip of snijdt kleine papiertjes (ongeveer A6 formaat) voor iedere leerling 1 en een paar extra. Deze komen op het A3 papier en vormen zo het hondenverhaal storyboard.
    • Begeleid de groepjes in het bedenken van een realistisch hondenverhaal. Stimuleer de leerlingen om na te denken over de locatie en geluiden bij hun activiteit.

    Dit gaan ze bij de gastles les uitvoeren, dus het moet in de klas of op het schoolplein afspelen met attributen die op school te vinden zijn.

Voer onderstaande opdrachten in de week voorafgaand aan het bezoek van de gastdocent uit.

Een klein hondenavontuur

  • Waar ging de film over?
  • Weet je nog hoe de film begon?
  • Wat kwam de hond allemaal tegen?
In het filmpje zag je hoe een hond zijn neus achternagaat. Zo onderzoekt hij alles: een kamer, een huis, de stoep, een lantaarnpaal, een mens, een ander dier. Loop jij wel eens achter je neus aan?

Het hondenspel

Wat zou een hond zien hier in de klas? Dat gaan we onderzoeken!

Schuif alle stoelen en tafels opzij en ga met je leerlingen in een kring op de grond zitten. Honden zien de wereld heel anders dan mensen. Een stoel is voor een hondje heel hoog.

De leerlingen spelen dat ze een kleine hond zijn, bijvoorbeeld een teckel. Ze schuifelen op handen en knieën kriskras door het lokaal. Op jouw teken bevriezen ze.
  • Vraag aan één leerling om te beschrijven wat hij ziet.
  • Wat is er in het lokaal allemaal anders als je laag bij de grond bent?

Hondenfilm bedenken

Jullie gaan in de groepjes die de leerkracht gemaakt heeft een hondenfilm bedenken. Filmmakers gebruiken een storyboard zodat ze weten uit welke stukjes verhaal hun film is opgebouwd. Kijk maar op de afbeelding hiernaast!

Een film heeft vaak een begin, midden en een eind. Bespreek onderstaande afbeelding klassikaal. Kies uit iedere kolom 1 of 2 activiteiten en maak er een paar voorbeeldverhalen mee. Bespreek bij ieder bedacht verhaal deze vragen:

  • Welke geluiden maakte de hond hierbij? Doe eens na?
  • Waar gebeurde dit verhaal?

Nu jullie!

Ga aan de slag in de groepjes. Bespreek samen hoe jullie hondenverhaal gaat. Je mag zelf dingen erbij verzinnen die niet op het blad staan, als er maar een begin-midden en eind is zoals net in de voorbeelden.

Als iedereen het eens is over het verhaal, verdelen jullie de gekozen honden-activiteiten. Soms heb je meerdere activiteiten per onderdeel nodig. Bij groepjes van 5 leerlingen kun je 2 begin activiteiten, 2 midden en 1 eind kiezen. Bedenk ook de locatie: Speelt het zich af op het speelplein, of in de klas?

Iedere leerling krijgt een A6 papier en tekent daar de hondenactiviteit op. Schrijf er ook bij welke geluiden de hond maakt! Als iedereen klaar is, plak je ze op volgorde op een A3 papier.

Nu is jullie storyboard voor de gastles klaar!