-
Leerdoelen
De leerlingen:
- maken kennis met het gebruik van een digitale camera
- filmen hun zelfbedacht verhaal
- zetten hun camerabewegingen bewust in: Hoe beweegt een hond? Waar kijkt een hond naar? En imiteren dat in de beweging van de camera.
- reflecteren op hun gemaakte film: hadden hun bewegingen het gewenste effect? Paste het geluid goed bij de film?
-
Benodigdheden
- Hondenblikcamera’s (neemt de filmdocent mee)
- Voor elk groepje 1 begeleider. Idealiter 4-5 leerlingen per groepje. Gebruik dezelfde groepjes als de vorige les.
- Informatieblad voor de begeleiders
- De gemaakte storyboards uit de vorige les
-
Voorbereiding
-
- Zorg voor voldoende hulp: per groepje 1 begeleider. Geef elke begeleider een informatieblad.
- Spreek met videodocent en begeleiders af wat de leerlingen buiten wel en niet mogen en wat de grens is van hun ‘werkgebied’.
-

De hondenblikcamera
De videodocent stelt zichzelf voor en geeft een demonstratie van het filmen met de hondenblikcamera. Hoe houdt je de camera vast, en hoe zorg je dat het geluid goed overkomt?
En het aller belangrijkste:
Hoe zorg je ervoor dat de film er straks uitziet alsof je door de ogen van een hondje kijkt?

Het filmen
Spreek met elkaar af wat het gebied is waarbinnen jullie mogen filmen.
Klaar voor de start? AF!
Afsluiting
En vonden jullie het moeilijk om net als een hond te kijken?
We kijken samen 1 van jullie films en bespreken deze film. De rest van de films zal de videodocent naar de leerkracht sturen, zodat jullie in les 4 alle gemaakte films kunnen bekijken.