Loop rond met de hond

4 lessen

Groep 3-4

Bekijk de wereld vanuit hondenogen!

  • Thema's en leergebieden

    Thema’s:

    • Digitale wereld
    • De natuur (verschijnselen en elementen)

    Leergebieden:

    • Kunst en Cultuur
    • Mens en Maatschappij
  • Overzicht lessen en acties leerkracht

    Voor aanvang les 1:

    • Vraag leerlingen die een hond hebben om een foto van hun hond mee te nemen
    • Kijk in het rooster in Planned Culture wanneer de gastles voor jouw klas gepland is, verdeel de klas in groepjes van 4-5 kinderen en vraag voor ieder groepje een ouder of assistent om te helpen. Deel het infoblad voor begeleiders uit.

    Voor aanvang van les 2:

    • Leg per groepje een vel A3 papier en pritstiften of lijm klaar
    • Knip of snijdt kleine papiertjes (ongeveer A6 formaat) voor iedere leerling 1 en een paar extra. Deze komen op het A3 papier en vormen zo het hondenverhaal storyboard.

    Tijdens les 2:

    • Bedenken de groepjes hun hondenverhaal en maken ze hun storyboard.

    Voor aanvang les 3:

    • Om teleurstellingen bij leerlingen te voorkomen regel je voldoende hulpouders: voor ieder groepje 1 begeleider.

    Voor aanvang les 4:

    • Kijk of je de films ontvangen hebt van de gastdocent.
Regel tijdig begeleiders voor de gastles. Voor elk groepje (4-5 leerlingen) is 1 begeleider nodig.
infoblad ouders
In het project bekijken de kinderen de omgeving van de school op een bijzondere manier: als een hond.

In dit project bedenken en maken de kinderen een hondenfilm. Een hond ziet een holletje tussen de struiken, een kikker in het gras, een weggegooide boterham: Een ander perspectief als wij mensen.

In de voorbeeldfilm ‘Mag ik Rapke uitlaten?’ volgen we Rapke, de hond van de dierenarts. Hij wordt uitgelaten door kinderen in de buurt. Beelden vanuit een hoog standpunt (mens) worden afgewisseld met beelden vanuit een laag standpunt (Rapke). Zo maken de kinderen spelenderwijs kennis met het effect dat verschillende standpunten hebben. (Dit effect wordt in heel veel kinderfilms gebruikt, zoals in Toy Story.)

In les 2 maakt de leerkracht met de kinderen een storyboard: een verzameling uitgetekende shots van scènes uit een verhaal zoals de filmmaker wil dat ze eruit komen te zien. Ze zijn bedoeld om iedereen die meehelpt aan de film een beeld te laten krijgen van hoe de scène eruit moet komen te zien. Door het te tekenen denk je na over hoe je het in beeld wil brengen, welke attributen je nodig hebt, etc.

Zorg ervoor dat je een realistisch storyboard hebt, dat in les 3 te filmen is rond het schoolplein of in de klas.

  • Gastdocent Stichtse Vecht: Robbert Bleys

    Robbert Bleys studeerde audiovisuele vormgeving  aan de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht. Na zijn afstuderen is hij werkzaam als zelfstandig allround filmmaker voor o.a. tv en bedrijfsleven. Daarnaast is hij regelmatig te gast op scholen als filmdocent.

    Naast opdrachtfilms werkt hij ook aan vrije producties.

  • Gastdocent Soest: Eza Doortmont

    Eza Doortmont is documentaire regisseur en fotograaf, maar noemt zichzelf het liefst Visueel verhalenverteller. Van huis uit is ze journalist en visueel antropoloog, en dit is terug te zien in al haar werk. Ze heeft een voorliefde voor vastleggen, kleine gemeenschappen, echte mensen, hun belevingswereld, herhalende processen, het dagelijks leven en vergankelijkheid.

    Aangezien beeld en vastleggen een van de mooiste dingen in het leven zijn, is Eza ook fanatiek creatief workshop docent film en fotografie. Het aller allerleukste vind ze om kinderen de mogelijkheden te bieden waardoor ze hun verhalen nog beter kunnen vertellen en hun perspectief op de wereld waarde en een plek te geven.

    Ze geeft alle lessen waar een camera bij van pas kan komen (van fictiefilm tot aan vloggen en van stopmotion tot aan fotografie). Ook is zij in te zetten voor alle soorten doelgroepen. Van peuters tot universiteit en van het SBO tot Bijzonder Onderwijs. En alles ertussenin.