-
Projectdoelen
De leerling:
- Leert meer over het leven in de IJzertijd
- Leert bronnen tot zich te nemen en te verwerken
- Leert een samenvatting van vergaarde kennis te maken en die te presenteren
- Maakt kennis met Museum IJsselstein en wat er daar (en in musea in het algemeen) gebeurt
- Leert geschiedkundige objecten globaal in het juiste tijdvak te plaatsen
- Ontwikkelt zich verder op creatief en kunstzinnig gebied
-
Thema's en leergebieden
- Mens & Maatschappij
- Van vroeger naar nu en in de toekomst
-
21e-eeuwse vaardigheden
- Creatief denken
- Sociale en culturele vaardigheden
Waar wij nu wonen stonden heel lang geleden IJzertijdboerderijen. Wie woonden daar en hoe zag hun leven eruit? En hoe weten we dat allemaal? We gaan het hebben over de IJzertijd, een periode in de prehistorie die volgde op de bronstijd.
Deze periode begon zo’n 3000 jaar geleden en eindigde op veel plaatsen met de komst van de Romeinen. De naam IJzertijd komt van het vele gebruik van ijzer. Door het gebruik van ijzer konden er ijzeren wapens en werktuigen worden gemaakt. Het werk op het land werd makkelijker en de opbrengsten van de akkers werden groter. Daardoor kon de bevolking groeien.
In de komende lessen gaan we het hebben over het leven in de IJzertijd, aan de hand van wonen en leven, werken en vechten, eten en drinken en kleding en uiterlijk.
Dit project is ontwikkeld door Museum IJsselstein.