Erfgoed-snacks

Kunst of Kitsch?

  • Lesdoelen

    Leerlingen gaan op een speelse, creatieve manier aan de slag met erfgoed uit hun eigen omgeving.

  • Benodigdheden
    • Oud, onbekend voorwerp
    • Computer om informatie op te zoeken

Jeroen vindt een bijzonder voorwerp op zolder. Hij heeft geen idee wat het is. Misschien is het wel heel oud en heel veel waard. Hij gaat op onderzoek uit. Wordt hij een rijk man? Hij hoopt het!

Hebben jullie ook bijzondere voorwerpen thuis? Of misschien vind je wel wat in de kringloopwinkel of op de vrijmarkt tijdens koningsdag! Ga samen op onderzoek om te ontdekken wat het is.

Bekijk het filmpje
  • Aan de slag!
    • Zoek thuis, bij opa en oma, in de kringloopwinkel of op de vrijmarkt een oud voorwerp waarvan je niet weet wat het is.
    • Ga in kleine groepjes op onderzoek uit. Fantaseer eerst met je groepje wat het zou kunnen zijn, door goed naar het voorwerp te kijken. Zoek er daarna op internet meer informatie over. Kunnen jullie ontdekken wat het is?
    • Formuleer een echte, en een verzonnen uitleg, van wat het voorwerp is en wat het zou kunnen zijn.
    • Presenteer je voorwerp. Laat de klas kiezen: wat is de ware uitleg?
    • Bespreek samen; is dit iets om te bewaren? Waarom wel/niet?