Laat me met rust

Voor de voorstelling

30 minuten

  • Lesdoelen

    De leerlingen:

    • weten wat ze kunnen verwachten bij een bezoek aan een voorstelling, en kennen de gedragsregels
    • zijn inhoudelijk en thematisch voorbereid op de voorstelling
  • Voorbereiding
    • Antwoorden op de invulvragen zijn:

    Acteurs, podium, publiek, decor, kostuum.

Opdracht 1: Ontdekken

Jullie gaan naar een voorstelling.

Maar wat is theater eigenlijk? Hieronder vind je vragen waar jullie het met elkaar over kunnen hebben.

Eerst een paar open vragen. Elk antwoord is goed.

  • Wie is er wel eens in het theater geweest? Steek je vingers op!
  • Wat heb je daar gezien?
  • Waarom gaan mensen naar het theater?

Nu een aantal gesloten vragen.

Wie kan de gaten in de zinnen aanvullen?

Luister het nummer ‘Laat me met rust‘.

Opdracht 2: Denken

Waar denken jullie dat ‘Laat me met rust‘ zich afspeelt? Iedereen voelt zich wel eens zoals in het nummer. Wat was jij aan het doen toen je graag met rust gelaten wilde worden?

Soms kun je door hoe je doet al laten zien dat je niet gestoord wil worden. Denk bijvoorbeeld aan oordopjes indoen als je in de bus zit.

Non-verbale communicatie heet dat. Dieren zijn daar ook heel goed in trouwens!

  • Hoe zou je kunnen laten weten dat je met rust gelaten wil worden zonder te praten?

    oordopjes in, geen oogcontact maken, je rug laten zien, boos kijken, je capuchon op.

Opdracht 3: Doen

Ga naar buiten of naar de speelzaal.

Loop met zijn allen door elkaar, en volg de aanwijzingen van de ‘dirigent’ op. Zodra de dirigent roept ‘LAAT ME MET RUST!’, gaat iedereen op non-verbale manier uitbeelden dat die graag met rust gelaten wil worden.

Als je niet weet hoe, kun je de antwoorden die jullie bij opdracht 2 hebben gegeven gebruiken als inspiratie.