-
Lesdoelen
- De kinderen reflecteren op wat ze in de voorstelling hebben gezien
- De kinderen bespreken hoe iemand zonder te praten kan communiceren
- De kinderen maken hun eigen kubus
-
Voorbereiding
- Print het patroon uit om een kubus uit te knippen (1 per leerling)
- Op dik papier of dun karton
- Scharen (1 per leerling)
- Lijm
- Tekenspullen
- Print het patroon uit om een kubus uit te knippen (1 per leerling)
Nagesprek
Ga in een kring zitten en bespreek onderstaande vragen.
Let op: er is geen goed of fout!
Laat elkaar uitpraten en vraag door: waarom vind je dat?
Opdracht 1: Tekenen
- Maak een tekening van de voorstelling of een tekening die bij de voorstelling past.
- Heb je geleerd in de voorstelling hoe je met cijfers kan tekenen?
- Maak je eigen tekening met verschillende cijfers zoals 1, 2, 3, 4.
Opdracht 2: Knutselen
Welk kubuspoppetje vind je het allerleukste? De man, de vrouw, de baby of de boze vriend?
Maak een van die kubuspoppetjes net als in de voorstelling!
Stap 1 – voorbereiding
- Knip de kubus uit.
- Knip de open cirkel uit.
- Vouw de plakranden om.
Tip! De kubus kan wit blijven, maar kan natuurlijk ook mooi versierd of getekend worden. Doe dit voordat de kubus in elkaar gezet is.
Stap 2 – de kubus maken
- Pak de uitgeknipte kubus.
- Smeer lijm op de plakranden en zet de kubus in elkaar.
- Let op: vouw de zwarte lijnen naar de buitenkant!
Nu heb je je eigen kubus! Is het een man, een vrouw, een baby, een boze vriend, of misschien wel een hele andere soort kubus?
Kun je er een stemgeluid bij verzinnen? En als jouw kubus zou kunnen praten, wat zou die dan zeggen?