Kubus kubus kubus

Na afloop van de voorstelling

  • Lesdoelen
    • De kinderen reflecteren op wat ze in de voorstelling hebben gezien
    • De kinderen bespreken hoe iemand zonder te praten kan communiceren
    • De kinderen maken hun eigen kubus
  • Voorbereiding
    • Print het patroon uit om een kubus uit te knippen (1 per leerling)
      • Op dik papier of dun karton
    • Scharen (1 per leerling)
    • Lijm
    • Tekenspullen

Nagesprek

Ga in een kring zitten en bespreek onderstaande vragen.

Let op: er is geen goed of fout!

Laat elkaar uitpraten en vraag door: waarom vind je dat?

  • Waar ging de voorstelling over? Hoe vond je het verhaal?
  • Wat vond je leuk of grappig in de voorstelling? Wat vond je jammer in de voorstelling of het verhaal?
  • Als je zelf op de kubussen mocht tekenen, wat zou je willen tekenen? Waarom dat?
  • Had de kubusman moeten praten? Of kon je het verhaal ook zonder woorden snappen? Hoe kwam dat?
  • Wat voor decor heb je gezien? Heeft de acteur veel kubussen gebruikt?
  • Had de man een naam? Zou je hem een naam willen geven? Wat voor naam?
  • Hebben jullie ook muziek gehoord?
    • Was de muziek leuk? Vrolijk? Verdrietig? Spannend? Hard of zacht?
    • Waarom wordt er muziek gebruikt in een voorstelling?
  • Heb je in de voorstelling veel kleuren gezien?
    • Welke kleur was opvallend of veel gebruikt en waarom denk je dat ze dat hebben gedaan?
    • Hoe vond je de kleuren in de voorstelling?

Opdracht 1: Tekenen

  • Maak een tekening van de voorstelling of een tekening die bij de voorstelling past.
  • Heb je geleerd in de voorstelling hoe je met cijfers kan tekenen?
    • Maak je eigen tekening met verschillende cijfers zoals 1, 2, 3, 4.
  • Benodigdheden
    • Tekenspullen

Opdracht 2: Knutselen

Welk kubuspoppetje vind je het allerleukste? De man, de vrouw, de baby of de boze vriend?

Maak een van die kubuspoppetjes net als in de voorstelling!

  • Benodigdheden
    • Uitgeprint patroon om een kubus uit te knippen (1 per leerling)
      • Op dik papier of dun karton
    • Scharen (1 per leerling)
    • Lijm

Stap 1 – voorbereiding

  • Knip de kubus uit.
  • Knip de open cirkel uit.
  • Vouw de plakranden om.

Tip! De kubus kan wit blijven, maar kan natuurlijk ook mooi versierd of getekend worden. Doe dit voordat de kubus in elkaar gezet is.

Stap 2 – de kubus maken

  • Pak de uitgeknipte kubus.
  • Smeer lijm op de plakranden en zet de kubus in elkaar.
  • Let op: vouw de zwarte lijnen naar de buitenkant!

Nu heb je je eigen kubus! Is het een man, een vrouw, een baby, een boze vriend, of misschien wel een hele andere soort kubus?

Kun je er een stemgeluid bij verzinnen? En als jouw kubus zou kunnen praten, wat zou die dan zeggen?