Kubus kubus kubus

Voorbereiding en voorstelling

  • Lesdoelen
    • De kinderen denken na over het thema van de voorstelling
    • De kinderen filosoferen over hoe je kunt communiceren zonder te praten
    • De kinderen denken na over wat ze gaan zien tijdens de voorstelling
  • Knutselactiviteit

    In les 2 wordt er een knutselactiviteit aangeboden. Deze kan ook voorafgaand aan de voorstelling plaatsvinden.

Beeld uit de voorstelling

Kringgesprek

Ga met elkaar in een kring zitten en bespreek onderstaande vragen.

Let op: er is geen goed of fout!

Denk samen na over de onderwerpen, laat elkaar uitpraten en vraag door.

  • De voorstelling heet "Kubus kubus kubus".
    • Wat is een kubus?
    • Hoe ziet een kubus eruit?
    • Waar denk je dat de voorstelling over gaat?
    • Waarom denk je dat?
  • De voorstelling wordt gespeeld door een kubusman. Wat is dat?
  • De kubusman kan niet praten. Begrijpen we dan wel wat hij ons wil vertellen? Hoe kan dat?
  • Wat gaat de kubusman doen met blokjes of kubussen in de voorstelling denk je?
  • De man gaat ook tekenen in de voorstelling. Wat kun je allemaal gebruiken om te tekenen? En waar kun je op tekenen?
  • De kubusman gebruikt krijt om te tekenen. Wat kan je doen of maken met houten kubussen en krijt? Welke kleuren denk je dat hij gaat gebruiken?
  • Denk je dat de kubusman vrienden heeft? Waarom denk je dat?
  • Wie van jullie heeft er vrienden?
    • Hoe heb je die vrienden gemaakt?
    • Was dat makkelijk?
  • Denk je dat vrienden maken ook moeilijk kan zijn? Waarom en hoe dan?
  • Ken je iemand die het moeilijk vindt om vrienden te maken? Waarom denk je dat hij/zij dat moeilijk vindt?
  • Is het belangrijk om vrienden en familie te hebben? Waarom?
  • Denk je dat deze voorstelling vrolijk, grappig, verdrietig of eng is? Misschien wel allemaal een beetje? Waarom denk je dat?

De voorstelling

Jullie gaan kijken naar de voorstelling Kubus kubus kubus.

Dit gaan jullie doen in het speellokaal bij jullie op school.

Veel plezier!