-
Projectdoelen
De leerlingen:
- beleven en ontdekken hun eigen lokale culturele omgeving
- maken kennis met het perspectief van de kunstenaars met handicap bij Kijkoor
- maken kennis met kleurrijke buren: Bunschoter Stef Vedder en kunstenaars die werken bij Kijkoor (activiteitencentrum in Eemnes)
-
Thema's en leergebieden
Thema’s:
- Omgaan met elkaar
- Beroepen
Leergebieden:
- Kunst & Cultuur
- Mens & Maatschappij
- Burgerschap
-
Praktische informatie voor de leerkracht
Jullie ontvangen de volgende materialen voor drie lessen:
- 2 Kunstwerken gemaakt door de kunstenaars van Kijkoor
- 1 boek (per school) ‘Ateliers studio’s Kijkoor’
Bij iedere les hebben jullie het boek nodig, in les 1 hebben jullie ook het kunstwerk van Charlot Scholten nodig en in les 2 het kunstwerk van Mattijs Hazewinkel.
Het boek en de schilderijen moeten dus rouleren binnen je school tussen de klassen die dit project volgen.
Let op! De kunstwerken die jullie ontvangen zijn van grote waarde voor de makers hiervan. Zij vinden het erg leuk dat de kinderen aan de slag gaan met deze kunstwerken, maar het is wel belangrijk dat er zorgvuldig omgegaan wordt met de werken.

In Kleurrijke buren staan de beleving en ontdekking van de lokale culturele omgeving centraal. Leerlingen maken kennis met ‘activiteitencentrum Kijkoor’ voor mensen met een beperking. Ze leren deze mensen en de kunst die zij maken kennen. Geïnspireerd door deze kunstenaars gaan ze aan de slag met hun eigen werk samen met Stef Vedder in zijn atelier. Ze zien wat ze al kennen met nieuwe ogen en raken vertrouwd met nieuwe dingen in hun omgeving.