Landschap Erfgoed Utrect

Klederdracht in Bunschoten-Spakenburg

3 lessen

Groep 3-4

Leerlingen leren wat er bijzonder is aan de klederdracht in hun eigen woonplaats.

  • Projectdoelen
    • De leerlingen weten wat klederdracht is.
    • De leerlingen kunnen de belangrijkste kenmerken van de Bunschoter/Spakenburgse klederdracht benoemen.
    • De leerlingen vormen een mening over het belang en de betekenis van klederdracht.
    • De leerlingen kunnen een stof bedrukken met zich herhalende patronen.
  • Thema's en leergebieden

    Thema’s

    Kleding

    Beroepen

     

    Leergebieden

    Kunst & Cultuur

    Mens & Maatschappij

  • Kerndoelen (SLO)
    • PO Kerndoel 51: De leerlingen leren gebruik te maken van eenvoudige historische bronnen, zoals aanwezig in ons cultureel erfgoed, en ze leren aanduidingen van tijd en tijdsindeling te hanteren.
    • Kerndoel 56
      De leerlingen verwerven enige kennis over en krijgen waardering voor aspecten van cultureel erfgoed.

Over het project

In dit project leren de kinderen wat er bijzonder is aan de klederdracht in hun eigen woonplaats. Ze kijken bewuster naar hun eigen kleding, leren wat klederdracht is en dat dit bij Bunschoten-Spakenburg hoort. Ze brengen onder andere een bezoek aan Museum Spakenburg.

Wil je alvast een eerste indruk van het museumbezoek? In 2019 maakte RTV Bunschoten een korte impressie van het museumbezoek bij dit project aan Museum Spakenburg.

  • Over Museum Spakenburg

    Op een prachtige plaats aan de oude haven en tegenover de eeuwenoude scheepswerf ligt Museum Spakenburg.

    Het museum vertelt het verhaal van de drie kernen van de gemeente: Bunschoten, Spakenburg en Eemdijk. Sinds 1974 is daar een deel van Hoogland bijgekomen: Zevenhuizen. De verschillende kernen hebben allemaal een rijke historie, die in het museum wordt getoond.

    Stap binnen in de historische oase van het rijke boerenleven, de visserij en oude ambachten en geniet van de prachtige collecties en een grande finale van de mooiste klederdracht!

  • Over de gastdocent

    Gastdocent Renske van Twillert