Er is een basisopzet voor Kijkje achter de schermen. Deze meest complete versie ziet er als volgt uit:
1. Vooraf: kennismaking op school
Een medewerker van de culturele instelling is te gast op school. De leerlingen hebben vragen voorbereid. De medewerker vertelt over zijn/haar beroep en over zijn/haar culturele instelling. Onder begeleiding van een host (verzorgd door Kunst Centraal) vertelt de medewerker over zijn/haar achtergrond en hoe hij/zij in de culturele instelling terecht is gekomen. Over welke opleiding hij/zij heeft gedaan en wat het werk zo leuk maakt. De leerlingen mogen vragen stellen. Tot slot geven de leerlingen de medewerker een rondleiding door hun school.
Duur 1 lesuur
2. Op de dag zelf: bezoek aan een culturele instelling
De leerlingen denken dat ze een rondleiding krijgen van de medewerker die op school is geweest. Maar bij aankomst blijkt dat ze in groepjes een Interactief spel gaan spelen, Dit spel is gebaseerd op het Escape Room-principe. De leerlingen krijgen allerlei aanwijzingen. Zo komen ze op verschillende plekken in de culturele instelling en ontmoeten ze verschillende medewerkers. Uiteindelijk vinden ze de medewerker die op school geweest is. Intussen hebben ze zichzelf rond geleid.
Ze sluiten af met een korte demonstratie op de werkplek in de instelling van het soort werk van de medewerker (bijvoorbeeld de lichttechnicus of beveiliger).
Het Escape-spel is ontwikkeld met MBO-studenten van het Creative College en Nimeto.
Daarna lopen de leerlingen naar de volgende culturele instelling.
Duur 1 uur
3. Op de dag zelf: bezoek tweede culturele instelling
Hier volgen de leerlingen een praktische, actieve workshop die gegeven wordt studenten of alumni van een creatieve MBO-opleiding in de provincie Utrecht.
Duur totaal 3 uur