Johannes de parkiet

Vogels spelen

Opdracht 1: Spelen van een Vogel

In de voorstelling spelen de acteurs verschillende vogels.
Dat doen ze door middel van poppen, maar ook worden sommigen zelf een vogel.
Dat laatste gaan wij nu ook doen.
We gaan veranderen in vogels, maar we gaan natuurlijk niet leren vliegen, maar onderzoeken hoe vogels lopen!
Dus zonder met de vleugels te wapperen.

  • Wat zou je moeten veranderen aan je eigen lijf om een vogel te worden? (hoe staan je voeten, hoe je benen, hoe zit je hoofd, ver naar voren of naar achteren, hoe zit je rug)
Bekijk het volgende filmpje van Quincy, een van de acteurs van De Grote Haay.
  • Wat verandert Quincy in zijn lichaam om een vogel te worden?

De vloer op!

  1. Alle kinderen zoeken een plek in de ruimte, waarin ze staan als zichzelf.
  2. Op die plek gaan jullie, op het teken van de docent, in 10 seconden in een vogel veranderen.
  3. Bij 10 seconden zijn alle kinderen een vogel. Blijf in het standbeeld van die vogel staan.
  4. Oefen met het snel wisselen naar vogel door:
    • Klap 1: sta als jezelf.
    • Klap 2: in 4 seconden als vogel staan.
    • Klap 3: meteen weer als jezelf staan
    • Klap 4: Meteen als een vogel staan.
  5. Lopen als een vogel: Nu moeten jullie gaan kijken, hoe jullie lopen als vogel.
    Loop voorzichtig door de ruimte, zonder geluid te maken.Hoe zet je je voeten neer? Grote stappen? Of kleine stappen? Snel of langzaam? Hoe kijk je erbij?Nu gaan we naar elkaar kijken.
  6. Vijf kinderen gaan op een rijtje aan de zijkant staan, de rest van de klas is publiek.
  7. De vijf kinderen gaan in het standbeeld staan van hun vogel en lopen op het teken van de docent als vogel naar de overkant en eindigen daar ook weer in een standbeeld.

Wissel van kinderen.

Nabespreken

 

  • Hoe was het om een vogel te spelen?
  • Hoe was het als publiek om naar te kijken?
  • Wat werkte goed?

Opdracht 2: vogels ontmoeten

In de voorstelling ontmoet Johannes allemaal andere vogels die anders zijn.
Jullie hebben nu een eigen vogel gemaakt en gaan nu net zoals Johannes andere vogels ontmoeten.

  • Wat kunnen de reacties van de ontmoetingen zijn als je iemand ontmoet die je nog niet kent?

    Bijvoorbeeld:

    • Angstig
    • Nieuwsgierig
    • Grappig
    • Wantrouwend
  • Wanneer moest jij heel erg wennen?

De vloer op!

  1. Maak duo’s en ga in twee rijen tegenover elkaar staan. De duo’s staan tegenover elkaar.
  2. Ga in een standbeeld van je vogel staan. Op het teken van de docent lopen jullie op je duo/maatje af en ontmoet je
    elkaar in het midden.
  3. In het midden hebben jullie een korte ontmoeting. Jullie kennen elkaar dus nog niet!
  4. Hoe is die ontmoeting, wat vinden jullie van elkaar?
  5. Neem afscheid een loop terug naar jullie beginplek.

Hoe loop je naar elkaar toe, hoe begroet je elkaar, met wat voor geluid? En hoe neem je weer afscheid?

Extra: Wissel van duo’s en speel nog een keer een ontmoeting.

Nabespreken

  • Wat voor ontmoeting was het?
  • Wat vonden jullie van elkaar? Waarom?