Jasje Jurkje

Kleren toen en nu

30 minuten

  • Lesdoelen
    • De leerlingen maken kennis met kleding als cultureel fenomeen 
    • De leerlingen leren over kleding in de context van tijd 

1. Wat heb jij aan?

Wat is een van de eerste dingen die je doet als je opstaat in de ochtend? Je ontbijt, poetst je tanden, doucht misschien en… juist! Trekt kleren aan. Misschien heb je ze zelf uitgezocht, of misschien legt je ouder ze wel voor je klaar, maar we trekken allemaal andere kleren aan, want je kunt natuurlijk niet in je pyjama over straat.  

Meestal denken we er niet zo over na wat we dragen, en trekken we gewoon aan wat we lekker vinden zitten, of wat we mooi vinden. Heb jij er vanochtend over nagedacht wat je aan hebt getrokken? 

  • Wie van jullie heeft er een T-shirt aan?
  • Wie van jullie heeft er een hemd aan?
  • Wie van jullie heeft er een jurk aan?
  • Wie van jullie heeft er een blauwe spijkerbroek aan?
  • Wie van jullie heeft er schoenen aan waar je hard op kunt rennen?
  • Wie van jullie heeft er een pet op?

    Strikvraag: dat mag op school niet!

  • Wie van jullie heeft er iets aan wat zwart is?
  • Wie van jullie heeft er niets aan wat zwart is?

Waarom eigenlijk?

Kleren zijn natuurlijk belangrijk om je warm te houden en je te beschermen als je bijvoorbeeld valt op straat, maar kleren hebben ook heel veel andere doelen. Wie zou er wat kunnen benoemen waar kleren goed voor zijn? Hieronder zie je een aantal foto’s van mensen in bepaalde kleding. Waarom dragen deze mensen deze kleren? (druk ook op de pijltjes in de foto)

Denk er eerst even samen goed over na voordat je het antwoord openklapt.

  • Waarom dragen ze dit, denk je?

    Om te laten zien dat ze ergens bij horen.

    Bijvoorbeeld:

    • Bij een voetbalclub
    • Bij de politie
    • Bij de Albert Heijn
  • Waarom dragen ze dit, denk je?

    Om ze te beschermen als gewone kleding niet genoeg is.

    Bijvoorbeeld:

    • Bij brand
    • Onder water
    • In de ruimte
  • Waarom dragen ze dit, denk je?

    Om te laten zien hoe belangrijk ze zijn.

    Bijvoorbeeld:

    • Een kroon
    • Een heel duur zakenpak
    • Heel veel medailles
  • Waarom dragen ze dit, denk je?

    Omdat ze een bepaald geloof hebben.

    Bijvoorbeeld:

    • Een hoofddoek
    • Een kazuifel (van een priester)
    • Een gewaad van een monnik

2. Door de jaren heen

Ook door de jaren heen hebben mensen op heel veel verschillende manieren nagedacht over wat ze dragen, en daar hadden ze allerlei verschillende redenen voor.

  • Wat valt je op?
  • Wat is dit voor iemand, denk je?
    • Is deze persoon belangrijk? Of juist helemaal niet?
    • Wat doet deze persoon voor beroep? Is hij bijvoorbeeld een boer? Of een vrachtwagenchauffeur? Of iets heel anders?
  • Waarom droeg deze persoon dit, denk je?
    • Wilde hij hier misschien mensen bang mee maken? Of indruk maken? Of juist iets heel anders?
  • Wordt deze kleding nu nog steeds gedragen, denk je?
  • Wat valt je op?
  • Wat is het verschil tussen deze kleren, en de kleren van de vorige afbeelding?
  • Wordt dit nog steeds zo gedragen?
  • Wat valt je op?
  • Wat is het verschil tussen deze kleren, en de kleren van de vorige afbeelding?
  • Wordt dit nog steeds zo gedragen?
  • Wat valt je op?
  • Waarom dragen ze dit, denk je?
  • Wordt deze kleding nu nog steeds gedragen, denk je?

3. Kamiel het Jasje en Yara het Jurkje

Bekijk onderstaand filmpje!

Kamiel en Yara hebben jullie hulp nodig!

Gebruik wat je leert tijdens de gastles (les 2) om in les 3 te helpen bij het kiezen van een kledingstuk.