Jasje Jurkje

Help Kamiel en Yara

  • Lesdoelen
    • De leerlingen reflecteren op hun ervaringen vanuit de gastles, met name het effect van kleding op je gedrag en hoe je overkomt.
    • De leerlingen reflecteren op wat ze hebben geleerd over de verschillende doelen en functies die kleren kunnen hebben.
    • De leerlingen denken mee met Kamiel het Jasje en Yara het Jurkje over wat voor kleding bij ze zou passen
    • De leerlingen bedenken zelf activiteiten voor Kamiel en Yara en bedenken daar bijpassende kleding bij
  • Voorbereiding en benodigdheden
    • Uitgeprint werkblad (1 per leerling) van Kamiel en Yara gaan… (we hebben onlangs de werkbladen aangepast, de oude werkbladen vind je hier: Yara en Kamiel)
    • Scharen
    • Plakstiften
    • Kleurpotloden 
    • 1 vel extra papier per leerling
    • Eventueel oude tijdschriften, en plakstiften
    • Eventueel een waslijn en knijpers

1. Kamiel en Yara

Terwijl jullie van alles hebben uitgeprobeerd met kleren, zijn Kamiel en Yara ook op zoek geweest naar iets wat hen zou kunnen helpen. Yara wil zo graag in plassen stampen, en Kamiel wil zo graag door de lucht vliegen! Het wil alleen nog niet echt lukken…

Wat moet Yara aan?

Yara wil graag in plassen springen omdat ze dat stoer vindt. Welke van onderstaande kledingstukken kan haar daarbij helpen? Kijk ze eerst even allemaal door, en steek dan je hand op als je denkt dat je weet wat het beste past bij wat Yara wil. Daarna mogen een paar van jullie zeggen waarom ze dat denken. De juf of meester wijst je aan.

Alles is goed! Laat elkaar uitpraten en probeer te begrijpen waarom iemand iets vindt.

Wat moet Kamiel aan?

Kamiel wil graag door de lucht vliegen omdat hij dat sierlijk vindt. Welke van onderstaande kledingstukken kan hem daarbij helpen? Kijk ze eerst even allemaal door, en steek dan je hand op als je denkt dat je weet wat het beste past bij wat Kamiel wil. Daarna mogen een paar van jullie zeggen waarom ze dat denken. De juf of meester wijst je aan.

Alles is goed! Laat elkaar uitpraten en probeer te begrijpen waarom iemand iets vindt.

  • Voorbereiding en benodigdheden
    • Uitgeprint werkblad (1 per leerling) van Kamiel en Yara gaan…
    • Scharen
    • Plakstiften
    • Kleurpotloden 
    • 1 extra vel papier per leerling
    • Eventueel oude tijdschriften

2. Zelf verzinnen

Zou je ook nog zelf iets kunnen bedenken voor Kamiel of Yara? Wat zouden ze kunnen gaan doen? En wat voor kleren zouden daar bij zouden passen of heel leuk zijn?

 

Jullie krijgen allemaal een werkblad met daarop een tekening van Yara en Kamiel en wat extra kleren.

  • Bedenk wat Kamiel of Yara gaat doen.
  • Is dit stoer? Of lief? Of eng? Of misschien wel iets ertussenin?
  • Knip Yara of Kamiel uit en plak op een vel papier.
  • Knip kleding van het werkblad uit. Of teken er zelf bijpassende kleren erbij. Extra: gebruik tijdschriften om kleding uit te knippen.
  • Inkleuren mag ook.
  • Misschien kan je ook tekenen waar Kamiel of Yara is. In het bos, op de maan, in het zwembad…
  • Misschien wil je er zelf nog wat bij schrijven om het toe te lichten? 

 

Laat het zien aan de juf of meester als je klaar bent met de outfit. 

3. Een waslijn vol kostuums

Na afloop kun je alle jasjes en jurkjes aan een grote waslijn hangen dwars door de klas. Kijk eens hoe verschillend ze allemaal zijn. Welke van de jasjes of jurkjes zou jij het liefste aan willen trekken? En waarom?
Kamiel en Yara kunnen met jullie hulp alles worden wat ze willen.

Als jij 's ochtends voor de spiegel staat, denk dan eens voor jezelf na: wat wil jij vandaag zijn?