Instrumentencircuit Amicitia

Lied Woensdag

30 minuten

1. Harmonie Amicitia

Binnenkort gaan jullie naar de muziekvoorstelling Woensdag. Jullie gaan een voorstelling meemaken met allerlei soorten blaasmuziek gespeeld door muzikanten van harmonie Amicitia. Ook muziek waarbij jullie mee mogen doen met klappen, dansen en zingen. De voorstelling vindt plaats in het Fulcotheater. Wie van jullie is er wel eens in het theater geweest? Wat heb je daar meegemaakt?

2. Muziek kan iets vertellen

Het orkest vertelt het verhaal mee in muziek. Als het spannend is, of vrolijk, of juist droevig, dan kun je dat horen in de muziek.

  • Wat voor soort muziek verwacht je in een Turks badhuis?
  • Als er een mysterieus figuur verschijnt in de mist?
  • Bij twee vrienden op pad?

Denk bijvoorbeeld aan druk of rustig, verdrietig of vrolijk, spannend of saai.

Luister eens naar de volgende muziekfragmenten. Waar denk je aan als je dit hoort?

Van elk muziekstuk mag je tussen de 10 en 30 seconden laten horen.

3. Lied Woensdag

In de voorstelling komt het lied Woensdag voor. Het is de bedoeling dat de hele zaal het lied gaat meezingen. Luister eerst maar eens.

Lied Woensdag

Liedtekst

Als ik omlaag kijk, zie ik omhoog
Langs de grond zweeft, de regenboog
Geef mij je hand en ik geef je mijn voet
Dit is de enige kans die ertoe doet

Morgen is vandaag en gister moet nog komen
Met je ogen open droom jij de mooiste dromen

Tranen betekenen dat ik lach
En vandaag is het Woensdag

Morgen is vandaag en gister moet nog komen
Met je ogen open droom jij de mooiste dromen

Tranen betekenen dat ik lach
En vandaag is het Woensdag
Woensdag…
Woensdag…
Woensdag…
Woensdag…
Woensdag…
Woensdag…
Het is Woensdag!

Klik hier voor de bladmuziek

Klik hier voor de liedtekst

4. KEUZEopdracht:  Zelf muziek maken

Bij de scenes van opdracht 2 kunnen jullie ook zelf proberen muziek te maken:

  • Wat voor soort muziek verwacht je in een Turks badhuis?
  • Als er een mysterieus figuur verschijnt in de mist?
  • Bij twee vrienden op pad?

Maak groepjes van 4 of 5. Elk groepje kiest een scene zonder dat de anderen weten welke.

Uit alle beschikbare instrumenten en klankvoorwerpen in de klas kies je welke geschikt zijn om jullie scene mee te verklanken.

Jullie krijgen maximaal 10 minuten om dit te oefenen.

Maak afspraken over hoe het muziekstuk begint, hoe het verder gaat en hoe het eindigt.

Na het oefenen gaan jullie je muziekstukje om de beurt aan de klas laten horen.

Vragen voor de luisteraars:

  • Welke scene hebben ze verklankt, denk je?
  • Waaraan kon je dat horen?
  • Welke keuzes hebben ze gemaakt?