Hoor dit!

Hoor dit!

30 minuten

  • Lesdoelen
    • Leerlingen ervaren hun omgeving opnieuw door te luisteren.
    • Ze gaan op zoek naar het meest bijzondere schoolgeluid, dat centraal zal staan tijdens de gastles binnenkort.
  • Voorbereiding en benodigdheden

    De leerkracht maakt drie verschillende geluiden in de klas, terwijl de leerlingen met hun ogen dicht luisteren. Zorg voor objecten en geluiden zoals:

    • Een schuddend bakje potloden
    • Een bewegende luxaflex
    • Een prullenbak op en neer op de vloer

    Vervolgens schrijven de leerlingen geluiden op, zorg dat ze schrijfgerei hebben klaarliggen.

  • Toelichting voor de leerkracht

    Probeer zoveel mogelijk de hele klas bij het eerste luisterspel te betrekken, en de leerlingen te stimuleren om écht goed te luisteren. Je mag kritisch zijn: hoe vaak maakte ik het geluid precies, deed ik dat echt maar één keer? Jij doet het nu heel zacht, deed ik dat ook? Maakte ik het geluid precies op die plek, of ergens anders? Zo nodig je ze uit tot écht luisteren, en wordt het gemakkelijker voor ze om de vervolgopdracht te doen.

Drie dingen in de ruimte

Tijdens deze opdracht mogen jullie allemaal rustig zitten en je ogen sluiten. Jullie leerkracht gaat drie verschillende geluiden maken in het klaslokaal, jullie mogen raden (in de juiste volgorde) welke geluiden dit zijn.

  • Waarmee zijn de geluiden gemaakt?
  • Hoe werden de geluiden gemaakt?
  • Hoe vaak hoorde je de geluiden?
  • Wil er iemand komen demonstreren hoe ze gemaakt zijn?

Als extra opdracht mogen jullie omdebeurt zelf geluiden maken in de klas, terwijl de rest luistert met ogen dicht en raadt hoe ze gemaakt zijn.

Verzamelen maar!

Zorg dat je een blaadje hebt om op te schrijven en een potlood of pen. Schrijf minimaal 3 en maximaal 10 geluiden op die je bij jouw school vindt horen.

Deze tips kunnen misschien helpen:

  • Tip 1: terugdenken

    Probeer je voor te stellen dat je oud bent, en terugdenkt aan je kindertijd. Plotseling hoor je een geluid dat je meteen het gevoel geeft dat je weer in je oude klaslokaal bent. Welk geluid zou dat voor jou kunnen zijn?

  • Tip 2: gedachten

    Loop in gedachten door je klas, wat hoor je allemaal op welke plek en op welk moment van de dag?

Doe nog even je ogen dicht, en luister. Schrijf de geluiden op die je hoort en die echte ‘schoolgeluiden’ zijn.

Luistergroepjes

Bespreek in groepjes van 3 de geluiden die jullie gehoord hebben. Maak dan samen een top drie van de beste schoolgeluiden. Deze mogen jullie opschrijven en bewaren voor de volgende les.

Tijdens de volgende les zal er een gastdocent in de klas komen. Samen met deze gastdocent gaan jullie aan de slag met de geluiden die jullie verzameld hebben.

Het resultaat van deze workshop zal honderden jaren worden bewaard door Elise ’t Hart binnen de muren van het Instituut voor Schoolgeluid!