-
Lesdoelen
- Leerlingen leren een geluid opnemen met behulp van een iPad. De gastdocent neemt iPads mee.
- Ze maken kennis met tekenaar Bas Köhler, die ze in een filmpje inspireert om hun geluid zichtbaar te maken/te tekenen.
- Ze bedenken een woord dat hun geluid zo goed mogelijk weergeeft (onomatopee).
-
Voorbereiding en benodigdheden
Het is fijn als je als leerkracht ervoor zorgt dat alle leerlingen het werkblad hebben. Deze zijn nodig tijdens de les.
Daarnaast hebben leerlingen kladpapier nodig.
-
Extra informatie voor de leerkracht
Deze les is verdeeld in twee delen: tijdens de gastles en na de gastles.
Tijdens de gastles
Het eerste deel wordt gegeven door de gastdocent, die laat ook het filmpje van illustrator Bas Köhler zien. Blijf wel aanwezig in de klas, of loop rond langs de groepjes wanneer ze geluiden aan het opnemen zijn in de school. Blijf betrokken en stimuleer de leerlingen om mee te doen.
Na de gastles
Vanaf het kopje ‘Na de gastles’ is het de bedoeling dat de leerkracht de les overneemt. Dit gaat om een korte video van Elise ’t Hart als afsluiting en extra lesmateriaal over huisgeluidenmuziek.
De gastles
Vandaag komt er een gastdocent bij jullie in de klas! Ga vast zitten in dezelfde groepjes als de vorige les en pak je top 3 van schoolgeluiden erbij.
Heel veel plezier!
Na de gastles
Hebben jullie mooie kunstwerken gemaakt? Bekijk dan nog een laatste video van Elise.
Elise zorgt ervoor dat de schoolgeluiden van de kinderen binnen 2 weken op de website Instituut voor Huisgeluid te vinden zijn: https://www.instituutvoorhuisgeluid.nl/schoolgeluid.
Extra: huisgeluidenmuziek
Op internet vind je veel filmpjes van muzikanten die met alledaagse voorwerpen en geluiden muziek zijn gaan maken.
Hier zie je bijvoorbeeld hoe het gezelschap ‘Släpstick’ muziek maakt met koffiebekertjes:
En hier zie je iemand helemaal uit zijn dak gaan met geluidjes gemaakt met voorwerpen en muziekinstrumenten in zijn hele huis: