Hoofdschatten

Voetgewei

  • Benodigdheden

    Uit de kist:

    • Wit doosje met Hoofdschatwoorden

    Uit de klas:

    • Schrijf- en tekenmateriaal
    • Je Hoofdschattenboekje
  • 60 min

Hoofdschatbeelden

Alice heeft veel verzamelingen. Eén daarvan is haar beeldenverzameling. Zoals je al zag in haar Hoofdschattenkoekoeksboek, verzamelt Alice beelden bij woorden en soms woorden bij beelden. Hoe zou ze op deze woorden komen?

  • Logisch nadenken

    Alice heeft wel eens een loopneus en bedacht dat het dan wel eens handig zou zijn als die loopneus ook laarzen zou hebben. Daar maakt ze dan een tekening van en schrijft erbij wat ze ziet.

    • Zou je zelf ook laarzen kunnen ontwerpen voor jouw loopneus?
    • Teken de laarzen in je Hoofdschattenboekje.
  • Letterlijk

    Weet je hoe een echte kikkererwt eruit ziet? Nou, Alice vind het leuk om bestaande woorden opnieuw uit te vinden.

    • Hoe zou een kikkererwt er nog meer uit kunnen zien?
    • Overleg met een klasgenoot.
  • Spelen met de realiteit

    Alice maakt soms beelden met gekke gebeurtenissen. Zoals een vis die ook een stopcontact is of een man die minicaravans huilde. Welk verhaal zou hierachter kunnen zitten? Waarom is die vis een stopcontactvis en waarom huilt die man minicaravans?

    Bijvoorbeeld:

    • Je huilt, maar er komen geen tranen…
    • Je valt, maar niet op de grond…
    • Je gooit iets in de prullenbak, maar geen rotzooi…Wat dan wel?
    • Teken minimaal 1 antwoord in je Hoofdschattenboekje.

In de kist zit een doosje met kaartjes. Op deze kaartjes staan woorden  en zinnen uit Alice’ woordenverzameling. Kunnen jullie verzinnen wat voor beeld en verhaal er bij past?

 

  • Werken in duo's
    • Maak duo’s en pak je hoofdschattenboekje en tekenpotloden
    • Deel de woorden-kaartjes uit, 1 per duo.
    • Leg het woord in het midden en overleg samen waar het woord je aan doet denken of wat het zou kunnen betekenen.
    • Overleg samen wat het woord zou betekenen. Alles is goed!
    • Zou je een voorwerp kunnen vinden wat bij dit woord hoort? Zoek het in je klas of omschrijf het in je Hoofdschattenboekje.
  • Zelf een hoofdschatbeeld maken!
    • Schrijf je  woord op in je eigen Hoofdschattenboekje.
    • Wat zou een verhaal kunnen zijn achter dit woord?
    • Probeer het woord ook eens te tekenen in je Hoofdschattenboekje.
    • Zodra jullie zijn uitgeschreven en getekend kun je een volgend woord kiezen.

     

     

Afronding

Neem de tijd om af te sluiten met je Hoofdschattenboekje.
Presenteer een aantal woorden en tekeningen voor de klas.

  • Hoe ging je te werk?
  • Zouden de woorden nog meer betekenissen kunnen hebben?
  • Welk woord of welke zin vind je dat we zouden moeten opnemen in onze taal?

 

 

 

Speel de nieuwe woorden quiz

Misschien vond je de woorden van Alice erg vreemd. Maar wist je dat er elk jaar nieuwe woorden ontstaan?

Speel hier de quiz!

  • Zou je zelf ook, net zoals Alice, nieuwe woorden kunnen verzinnen?

Ga hiermee aan de slag in de volgende les.