Hoofdschatten

Allemaal potjes

  • Beodigdheden
    • Voor iedere leerling een potje
    • Je Hoofdschattenboekje
    • De nieuwe woorden op de kist
    • Eventueel spulletjes uit het klaslokaal
  • 60 min
Wat verzamel jij? Ik verzamel mezelf, zegt Alice.

Weet jij wat conserven zijn?

Dat zijn groenten en fruit in een potje. De groenten zijn gekookt en de potjes zijn luchtdicht gemaakt. Daarom kun je wat erin zit héél lang bewaren.

Dat bracht Alice op een idee!
Zij bewaarde haar Hoofdschatten al op papier, in dagboeken en op voorwerpen.

Maar sinds een tijdje:
Als er iets gebeurt wat ze wil onthouden…
Als ze een goed idee heeft….
Als ze leuke voorwerpjes ziet….

Dan stopt ze het in een potje.

Neem nog eens een kijkje in Alice’ potjes. Hoe zouden die daarin terecht zijn gekomen?

  • Hoe komt die Hoofdschat in dat potje?

    Stel je voor, je loopt over het strand. Je voelt de wind op je gezicht, je hoort het geluid van de brekende golven en wat heb je toch al veel meegemaakt aan zee!
    Kan je dat moment niet meenemen en bewaren?

    Bij Alice gaan alle radartjes in haar hoofd aan het werk. Ze heeft een Hoofdschattenmachientje in haar hoofd.

    Ze is net een spons die alles in haar opneemt en het machientje in haar hoofd wringt haar ideeën uit op papier, in beelden, in woorden of in een potje.

  • Soms zijn dingen zó groot dat ze niet helemaal in een potje passen, zoals de maan. Of ze zijn niet tastbaar, zoals geluk. Dan moet je iets anders bedenken om het te laten zien!
  • Wat zou jij willen bewaren wat je niet kan vastpakken? (omdat het niet tastbaar is, of héél groot, of héél ver weg...)

Maak er een potje van

Alice vind dat zij zelf eigenlijk in die potjes zit. Want je ideeën, dat ben je toch eigenlijk zelf? Heb je al een idee gehad in de loop van dit project waarvan je dacht: Dát moet in een potje!

Tijd om je eigen Hoofdschatten te bewaren!

Bekijk wat je tot nu toe hebt verzameld ter inspiratie:

  • De woorden en verhalen op de kist
  • De verhalen en tekeningen bij de woorden
  • Je aantekeningen in je Hoofdschattenboekje

Wat zou jij echt als Hoofdschat willen bewaren?

  • 1. Wat is jouw Hoofdschat?

    Wat zou jij echt als Hoofdschat willen bewaren?
    Kies er één en maak er een Hoofdschat van.

    • een mooie herinnering
    • een goed idee
    • iets bijzonders wat je vond
    • iets wat je maakte en trots op was
    • een gedachte
    • een gevoel
    • een geheim
    • een grapje
    • een nieuw woord
    • een uitvinding
    • een droom
    • een dag uit je leven om nooit te vergeten
    • een gedicht
    • een tekening
  • 2. Ga aan de slag met je eigen Hoofdschat

    Hoe zou je het idee kunnen uitvoeren?

    Moet het idee over jezelf gaan of is het voldoende dat het jouw idee is?

    • Zoek woorden, beelden of spulletjes die je helpen  om je Hoofdschat beter te laten zien. (Voorbeeld van Alice: de gedachte ‘zee’ door zeewater in een potje)

    Misschien vind je het in de klas, misschien op het schoolplein of misschien gewoon in je hoofd.

  • 3. Luchtdicht in een potje

    Is je Hoofdschat af? Dan mag hij nu in een potje!
    In de kist zitten nog een paar lege potjes waar je jouw Hoofdschat samen met de rest van de Hoofdschatten van de klas tijdelijk in kan bewaren.

    • Je kan zelf van thuis een potje meenemen om de Hoofdschat later in te bewaren.
    • Bedenk een titel voor jouw Hoofdschat. Deze kan als label op het potje. (op een papiertje of aan een touwtje)

Afronding

Jullie hebben met de klas allemaal Hoofdschatten verzameld. Lijkt het je niet leuk om een kijkje in elkaars hoofd te nemen? Misschien vinden andere mensen het ook wel leuk om de Hoofdschatten van jullie klas te zien!

  • Een kijkje in een ander hoofd...

    Zorg ervoor dat iedereens Hoofdschat in een eigen potje zit (niet de potjes in de kist) .

    Geef alle potjes een plekje in de klas of maak een opstelling in de klas alsof het een tentoonstelling is. Zorg ervoor dat alle potjes gelabeld zijn.

    Neem een kijkje in elkaars potje.

    • Wat zie je?
    • Waar doet het je aan denken?
    • Wil je meer uitleg? Vraag de maker van het potje naar het verhaal erachter.

    Of!

    • Nodig ouders of andere klassen uit in jullie museum!
  • Hoe kijk je terug op je Hoofdschattenreis? Wat neem je mee?
  • Hoe kijk je nu naar de kunst van Alice?
  • Wat vind je van je eigen Hoofdschat(ten)?
  • Ben jij nu ook een kunstenaar?