Hoofdschatten

Stopcontactvis

  • Benodigdheden
    • Wit doosje met Hoofdschatbeelden
    • Wit doosje met Whiteboardmagneten
    • Whiteboardmarkers
    • Je Hoofdschattenboekje
  • 60 min

Hoofdschatwoorden

Kan jij net zoals Alice nieuwe woorden verzinnen?

In de vorige les gingen jullie aan de slag met beelden bij woorden. In deze les gaan jullie aan de slag met nieuwe woorden verzinnen bij beelden.

Hoofdschatbeelden

Alice maakt van alles mee en zodra ze iets ziet wat een beeld bij haar oproept, schrijft ze het op of gaat ze aan de slag om er een tekening van te maken. Soms komen er ook woorden in haar op die nog niet bestaan, daar heeft ze inmiddels een hele verzameling van. Kunnen jullie helpen deze verzamling uit te breiden?

  • Ik zie ik zie wat jij niet ziet...

    Alice oefent haar Hoofdschattenkunst door om zich heen te kijken. Ze is vaak verwonderd over wat ze om zich heen ziet. En nog vaker zet het haar aan het denken. Ze begint vaak met letterlijk vertellen wat ze ziet.

  • Vreemde vragen

    Sommige kunstwerken van Alice lijken bijna poëzie. De woorden komen uit gesprekken die ze hoorde in de trein, van levensvragen die ze zich afvraagt en af en toe van wat het weer die dag doet. Dat komt soms samen in één Hoofdschat.

    Wat het betekent? Tja, misschien weet alleen Alice dat. Maar soms zijn vreemde poëtische vragen de moeite waard om te bewaren.

In de kist zitten doosjes met magneten. Op deze magneten staan kunstwerken van Alice, alleen, zijn al haar woorden weggelaten. Zouden jullie zelf woorden of een verhaal kunnen verzinnen bij de magneten?

Jullie verhaal of nieuwe woorden kun je opschrijven met whiteboardmarkers op de witte magneetjes. Zodra jullie nieuwe woorden hebben bedacht, kun je de magneten op de kist plakken. Zo maken jullie met de klas jullie eigen woordenverzameling en krijgt de kist een nieuw jasje!

 

  • Aan de slag!
    • Maak duo’s
    • Verdeel de magneten met afbeeldingen over de duo’s
    • Geef iedereen een aantal whiteboard magneten en verdeel de whiteboardmarkers
    • Kies 1 beeld uit: Start met letterlijk omschrijven van wat je ziet
    • Wat kan je er zelf bij verzinnen.
    • Kies een woord of een gedeelte van een zin uit die past bij het beeld.
    • Schrijf dit met een whiteboardmark op de witte magneet.
  • De kist is magnetisch!

    Plak de magneten met het beeld en whiteboard-magneten met de bijbehorende woorden op de kist.

    Let op alleen de grote zijkanten van de kist zijn magnetisch!

    Daarna kun je een volgende magneet kiezen.

  • Laat alle magneten op de kist zitten tot het einde van het project!

Afronding

Neem de tijd om af te sluiten met je Hoofdschattenboekje.
Beantwoord de volgende vragen:

  • Welke woorden heb je verzonnen bij de magneten?
  • Welke verhalen en tekeningen ontstonden er bij de woorden van Alice?
  • Vond je het leuker om woorden te verzinnen of beelden, of allebei?
  • Waarom zou Alice op deze manier haar gedachten verzamelen?

Extra oefeningen

  • Maak je persoonlijke woordenverzameling

    Verzamel vanaf nu je eigen woorden. Deze kun je opschrijven in je Hoofdschattenboekje.
    Je kan ook net als Alice woorden verzamelen uit ouder tijdschriften of kranten en deze bewaren in een potje of envelop.

    Oefening

    Blader door de tijdschriften en kranten en knip ten minste 10 woorden of zinnetjes uit.

    • Kijk naar woorden die je leuk, lelijk, mooi of grappig vindt
    • Misschien knip je woorden uit die je niet kent
    • Wat gebeurt er als je jouw uitgeknipte woorden naast elkaar legt? Kun je er nieuwe zinnen of woorden mee maken?
  • Zoek een voorwerp wat past bij het woord of beeld en vertel het verhaal dat bij het voorwerp hoort. Bv. een lepeltje bij "de vrouw die lepeltjes huilde". Waarom huilde die vrouw lepeltjes?