Hollandse Waterlinies

Beschermen voor later

45 minuten

  • Lesdoelen
    • Leerlingen reflecteren op het bezoek aan de waterlinie.
    • Leerlingen ontdekken meer over UNESCO Werelderfgoed.
    • Leerlingen helpen mee het verhaal over de waterlinie door te vertellen.
  • Benodigdheden
    • wit A4 papier (voor elke leerling)
    • witte ansichtkaartjes (voor elke leerling)
Ontdek waarom en hoe Hollandse Waterlinies als Werelderfgoed beschermd worden.

Beschermen voor later

  • Welk verhaal vond je bijzonder of interessant tijdens het bezoek aan de waterlinie?
  • Zijn de Hollandse Waterlinies nog steeds een goede manier om Nederland te beschermen tegen vijanden? Waarom wel of niet?

    De Hollandse Waterlinies zijn niet meer bruikbaar, met een vliegtuig vlieg je er zo overheen! Toch worden de Hollandse Waterlinies beschermd voor later, want het is UNESCO Werelderfgoed. Werelderfgoed vertelt vaak een bijzonder verhaal waarvan mensen vinden dat we het niet mogen vergeten. Verhalen die ons iets leren over vroeger en waarom iets geworden is zoals het nu is.

Werelderfgoed in Nederland

Soms wordt iets zo uniek gevonden dat het wordt toegevoegd aan de UNESCO Werelderfgoedlijst. Werelderfgoed kan een natuurgebied zijn dat nergens anders in de wereld terug te vinden is (bijvoorbeeld de Waddenzee), een bouwwerk dat door mensen is gemaakt (bijvoorbeeld het Rietveld Schröder huis) of een combinatie van deze twee (bijvoorbeeld de Hollandse Waterlinies).

Werelderfgoed is niet per se mooi, maar altijd op een bepaalde manier uniek, van groot belang voor iedereen en onvervangbaar.

Bekijk het UNESCO Werelderfgoed in Nederland
Naar de kaart
  • Beantwoord de vragen
    • Welk Nederlands UNESCO Werelderfgoed (her)ken je?
    • Welke plekken vind je bijzonder? Leg uit.
    • Welke plekken vind je niet zo bijzonder? Leg uit.
  • Lees de stelling. Ben je het eens of oneens? Deel je mening!

    Stelling: ik vind de Hollandse Waterlinies heel goed passen bij het Nederlandse UNESCO Werelderfgoed. Het is uniek en vertelt een belangrijk verhaal. Daarom moet het beschermd worden voor later.

  • Informatie voor de leerkacht

    Bekijk samen het UNESCO Werelderfgoed in Nederland via het digibord of laat de kinderen er zelf naar kijken in kleinere groepjes.

    Het gaat er bij deze opdrachten vooral om dat de kinderen ontdekken wat Nederlands Werelderfgoed is en dat ze zelf hun mening durven te geven over erfgoed: wanneer vinden zij iets mooi en belangrijk genoeg om te bewaren voor de toekomst?

Samen beschermen

Alleen UNESCO kan iets tot Werelderfgoed benoemen. UNESCO is een internationale organisatie van de Verenigde Naties. Van erfgoed naar Werelderfgoed is vaak een lange procedure en kan wel 15 jaar duren!

Als iets UNESCO Werelderfgoed is, moeten we er met z’n allen voor zorgen dat deze bijzondere plekken voor altijd blijven bestaan en dat het bijzondere verhaal doorgegeven wordt aan volgende generaties. Jij kunt hierbij helpen door jouw verhaal over de waterlinie te delen.

Wat vind jij bijzonder aan de Hollandse Waterlinies? Van welk verhaal, foto, beeld of voorwerp gaat jouw hart sneller kloppen? Schrijf of teken het en deel jouw verhaal met anderen!

  • Informatie voor de leerkracht

    Laat de kinderen schrijven of tekenen wat zij bijzonder vinden aan de Hollandse Waterlinies. Dit kan van alles zijn: iets wat ze gehoord, ontdekt of gezien hebben in de lessen of tijdens het bezoek aan de waterlinie. Doe het volgens de stappen van het creatief proces.

    Stap 1: inspireren = samen kort terugblikken op de lessen met foto’s of door een korte samenvatting te geven.

    Stap 2: onderzoeken = laat de kinderen onderzoeken wat indruk op hen heeft gemaakt. Een verhaal, foto, filmpje, beeld of voorwerp. Laat ze alles opschrijven (op wit A4 papier) en er dan eentje kiezen.

    Stap 3: maken = laat de kinderen een tekening of verhaal maken over datgene wat het meeste indruk heeft gemaakt (op de ansichtkaart).

    Stap 4: evalueren = deel de tekeningen en verhalen met elkaar. Dit kan bijvoorbeeld via een presentatie door de kinderen, een klein museum in de klas, door de ansichtkaarten echt op te sturen en de verhalen zo te verspreiden of door er foto’s van te maken en te delen met ouders.