-
Lesdoelen
- Leerlingen oefenen in het kijken en interpreteren van beelden.
- Leerlingen oefenen in het gebruik van kaarten.
-
Benodigdheden
- papier en potlood/pen
- kaart woonplaats: A3 print, voor elk groepje van 3
- werkblad 1: print NIET dubbelzijdig, voor elk groepje
- scharen
Verzin ideeën om je te beschermen en gebruik het landschap op een slimme manier.
Wat gebeurt hier?
Beschermen tegen de vijand
Waar denk je aan bij het woord beschermen?
- Schrijf het woord beschermen op.
- Schrijf erbij waar je allemaal aan denkt bij het woord beschermen: er zijn geen foute antwoorden!
- Waarom wil je iets beschermen? Schrijf erbij.
- Waartegen kun je jezelf of iets beschermen? Schrijf op.
Bespreek het samen.
Bescherm je woonplaats
Stel je eens voor … jouw woonplaats is in groot gevaar! Vanuit het oosten rukt een vijand op, over het land. Die wil jouw woonplaats binnenvallen en alles meenemen wat van waarde is: je spelcomputer, I-pad, fiets, familie en al het eten. Je moet jouw dorp of stad beschermen en de vijand op afstand houden. Maar hoe?
Bekijk de kaart en bedenk welke ‘obstakels’ in het landschap nuttig zijn om de vijand op afstand te houden!
- Maak groepjes van drie.
- Gebruik werkblad 1.
- Lees de vragen en overleg met elkaar.
Hoe deden ze dat vroeger?
Gelukkig hoef je niet écht bang te zijn dat je woonplaats wordt aangevallen, maar vroeger was dit wel anders. Meer dan 200 jaar geleden bedachten ze een bijzondere manier om de vijand op afstand te houden. Ze maakten goed gebruik van het landschap.
Hoe? Dat ontdek je in de volgende les.
Weet jouw vader, moeder, opa of oma hoe jouw woonplaats lang geleden werd beschermd tegen vijanden? Vraag het en vertel erover in de volgende les.