Hollandse Waterlinies

Bescherm jezelf

60 minuten

  • Lesdoelen
    • Leerlingen oefenen in het kijken en interpreteren van beelden.
    • Leerlingen oefenen in het gebruik van kaarten.
  • Benodigdheden
    • papier en potlood/pen
    • kaart woonplaats: A3 print, voor elk groepje van 3
    • werkblad 1: print NIET dubbelzijdig, voor elk groepje
    • scharen
Verzin ideeën om je te beschermen en gebruik het landschap op een handige manier.

Wat gebeurt hier?

Handen_NHW
  • Kijkvragen bij afbeelding
    • Wat gebeurt hier?
    • Waaraan zie je dat?
    • Wat valt er nog meer te ontdekken?

    Hier vind je meer foto’s van het beeld.

  • Informatie voor de leerkracht

    Laat de kinderen vertellen wat ze zien. Alle reacties zijn goed! Het is juist mooi als er vele invalshoeken zijn en iedereen zijn eigen verbeelding heeft. Geef zoveel mogelijk kinderen het woord. Het bekijken en bespreken van een foto/beeld/kunstwerk door middel van een geleide discussie met open vragen wordt VTS (Visual Thinking Strategies) genoemd. Nieuwsgierig naar VTS? Lees er hier meer over.

    Wil je het beeld bekijken vanuit andere invalshoeken? Open deze link voor meer foto’s.

    De sculptuur staat in Venetië en is gemaakt door de Italiaanse kunstenaar Lorenzo Quinn. Het zijn twee reusachtige handen die uit het water komen en het gebouw beschermen. Door de klimaatverandering stijgt het water en dreigt Venetië als stad langzaam te verdwijnen. Het kunstwerk maakt ons bewust dat we de wereld beter moeten beschermen en dat water door de opwarming een vijand kan worden.

Beschermen tegen de vijand

Waar denk je aan bij het woord beschermen?

  • Schrijf het woord beschermen op.
  • Schrijf erbij waar je allemaal aan denkt bij het woord beschermen: er zijn geen foute antwoorden!
  • Waarom wil je iets beschermen? Schrijf erbij.
  • Waartegen kun je jezelf of iets beschermen? Schrijf op.

Bespreek het samen.

  • Informatie voor de leerkracht

    Beschermen betekent: ervoor zorgen dat iemand of iets niet in gevaar komt. Je kunt jezelf of je familie, vriend of vriendin beschermen, maar ook je huis, straat, dorp of stad. Je beschermt iets tegen een vijand. De vijand kan van alles zijn. Bij de sculptuur beschermen de handen symbolisch de stad en de huizen tegen de vijand: het stijgende water (de klimaatverandering). Vaak wordt het woord vijand gebruikt in oorlogstijd. De vijand is dan het land of zijn de mensen met wie je oorlog voert en tegen wie je vecht. Nederland is in de geschiedenis verschillende keren in oorlog geweest. Ons land moest toen dus ook beschermd worden tegen de vijand.

Bescherm je woonplaats

Stel je eens voor … jouw woonplaats is in groot gevaar! Vanuit het oosten rukt een vijand op, over het land. Die vijand wil jouw woonplaats binnenvallen en alles meenemen wat van waarde is: je spelcomputer, I-pad, fiets, familie en al het eten. Je moet jouw dorp of stad beschermen en de vijand op afstand houden. Maar hoe?

Bekijk de kaart en bedenk welke ‘obstakels’ in het landschap nuttig zijn om een vijand op afstand te houden!

  • Maak groepjes van drie.
  • Gebruik werkblad 1.
  • Lees de vragen en overleg met elkaar.
  • Informatie voor de leerkracht

    Bekijk samen de kaart en de legenda. Leg uit wat een legenda is: hier zie je wat de betekenis is van de symbolen op de kaart.

    Het gaat er bij deze opdracht om dat de kinderen ontdekken wat obstakels (elementen) zijn in het landschap en dat je deze kunt gebruiken om je te beschermen. Het gaat niet om een goed antwoord, maar dat de leerlingen een eerste idee krijgen hoe je door gebruik te maken van het landschap jezelf en je omgeving kan beschermen.

    Alle ideeën zijn welkom. In de volgende les zullen ze ontdekken hoe de Nieuwe Hollandse Waterlinie dit deed.

Hoe deden ze dat vroeger?

Gelukkig hoef je niet écht bang te zijn dat je woonplaats wordt aangevallen, maar vroeger was dit wel anders. Meer dan 200 jaar geleden bedachten ze een bijzondere manier om de vijand op afstand te houden. Ze maakten handig gebruik van het landschap.

Hoe? Dat ontdek je in de volgende les.

Weet jouw vader, moeder, opa of oma hoe jouw woonplaats lang geleden werd beschermd tegen vijanden? Vraag het en vertel erover in de volgende les.