HOEHAA!

Voor de voorstelling

30-45 minuten

Voorbereiding

Om jullie klaar te maken voor het theaterconcert heeft Jeroen wat opdrachten voor jullie gemaakt. Je kunt ervoor kiezen ze allemaal te doen, maar je kan er ook een paar uitkiezen. Het hoeft niet op chronologische volgorde. Veel plezier!

Dierenalfabet

In de voorstelling zingt Jeroen een liedje waarin hij een dier probeert te verzinnen dat begint met iedere letter van het alfabet. Voor sommige letters is dit niet moeilijk, maar voor anderen wel! Zoals de Y en de Q…

Probeer met de klas om voor elke letter één of meerdere dierennamen te verzinnen.

Papa Gaai

Eigenlijk is het papEgaai, maar Jeroen ziet altijd een Papa Gaai voor zich als hij aan die vogel denkt. En dan slaat zijn fantasie op hol! Is er ook een Mama Gaai?

Bekijk samen de onderstaande afbeelding en bedenk welke familieleden er nog meer op de fiets zitten.

Muziekinstrumenten herkennen

In de voorstelling komen verschillende muziekinstrumenten voor. Sommigen hebben jullie misschien nog nooit gehoord of gezien.

Weten jullie hoe de muziekinstrumenten heten waar Jeroen en Henrik mee spelen op de foto’s?

 

  • De antwoorden van de muziekinstrumenten-opdracht

    Van links naar rechts:

    Foto 1: gitaar & contrabas
    Foto 2: zingende zaag
    Foto 3: mandoline & banjoline (dat is een kruising tussen een banjo en een ukelele)

Muziekinstrumenten herkennen – deel 2

Dit is meteen een mooie gelegenheid om muziekinstrumenten op school tevoorschijn te halen. Luister naar de verschillende klanken van de instrumenten. Kennen jullie de namen?

 

Doe met de klas een luisterspelletje: iedereen houdt de ogen dicht en de leerkracht (of een leerling) laat één van de instrumenten horen. De klas mag raden welke het was.

Als je twee of meer dezelfde instrumenten hebt kun je een luistermemory doen: als leerkracht houd je van elk instrument er eentje vast, de andere deel je uit aan de klas. Iedereen houdt z’n ogen dicht, of de stoelen worden omgedraaid. De leerkracht (of leerling) voorin speelt een instrument, de leerling die hetzelfde instrument denkt vast te hebben speelt het ook af. Daarna controleer je of het klopt.

Tot zo ver de voorbereiding op de voorstelling. Heel veel plezier!