Historische Verhalen

Poëziedocent in de klas

60 minuten

  • Lesdoelen
    • leerlingen krijgen inzicht in de constructie en ingrediënten van een gedicht
    • leerlingen vertalen hun ideeën, gedachten en ervaringen naar tekst
    • leerlingen krijgen plezier in het lezen en schrijven van gedichten
  • Benodigdheden
    • schrijfgerei
    • leeg wit papier
    • uitspraken over vrijheid uit de vorige les
  • Voorbereiding

    Vraag de leerlingen om een gedicht mee te nemen dat ze zelf hebben geschreven of gelezen, of zorg zelf voor een aantal gedichten. Neem de tijd om voorafgaand aan de komst van de poëziedocent regelmatig een gedicht voor te lezen.

Gedichten lezen

Voordat de poëziedocent bij jullie in de klas komt,

lezen jullie samen de meegebrachte gedichten voor.

  • Welk gedicht vinden jullie interessant, grappig, mooi?
  • Wie kan uitleggen waarom je dat vindt?
  • Vindt iedereen hetzelfde?

Wie komt er op bezoek?

Jullie gaan mee doen met een schrijfles van Kunstencentrum Idea, waar jullie kennis maken met het vak Poezie. Dit is een voorbereiding op het schijven van een gedicht dat jullie kunnen inzenden voor de gedichtenwedstrijd.

 

Meer weten over Kunstencentrum Idea?
Bekijk hier
  • Schrijftips
    • Schrijf het gedicht zo beeldend mogelijk. Zó, dat de luisteraar het voor zich ziet.
    • Beschrijf wat je waarneemt vanuit je zintuigen: wat zie je, wat hoor je, wat ruik je, wat voel je.
In een gedicht worden zinnen vaak in stukjes gebroken. Dat kan een gewone zin bijzonder maken.

Vrijheid is me van een duin laten rollen
met mijn nieuwe kleren aan en me niets aantrekken van groene vlekken

of

Vrijheid is
me van een duin laten rollen
met mijn nieuwe kleren aan en
me niets aantrekken van groene vlekken

of

Vrijheid is
me van een duin
laten rollen
met mijn nieuwe kleren aan
en
me niets aantrekken
van groene vlekken

  • Zinnen breken?
    • Waar breek je de zin?
    • In welke stukjes zou je onderstaande zinnen bijvoorbeeld kunnen breken? Probeer meerdere mogelijkheden.
    • Wat gebeurt er?
    • Wat vind je de beste optie hier en waarom?

Hoe concreter hoe beter

Voor de volgende opdracht kies je uit de verzameling drie uitspraken die jou het meest aanspreken en leg deze vervolgens in volgorde van belangrijkheid onder elkaar. Onder het motto Hoe concreter hoe beter bedenk je per uitspraak wat je over of bij deze uitspraak kunt vertellen. Dit noteer je voor jezelf in een aantal steekwoorden.

 

Vrijheid is vooral …

Met de steekwoorden uit de vorige opdracht als uitgangspunt, schrijf je een gedicht van 3 coupletten. In ieder couplet wordt een uitspraak min of meer toegelicht. De coupletten worden gestapeld in volgorde van belangrijkheid: in het laatste couplet komt de belangrijkste uitspraak!

Richtlijnen:

  • Het gedicht hoeft niet te rijmen.
  • Schrijf beeldend, zoals je dat geoefend hebt.
  • Puzzel, hussel, fantaseer, schrijf en herschrijf!
  • De eerste regel van ieder couplet begint met: Vrijheid is…
  • Het derde en laatste couplet begint met: Maar vrijheid is vooral…
Lees jullie gedichten aan elkaar voor!
  • Schrappen en schrapen
    • Staat er wat je wilt dat er staat? Streep overbodige zaken weg.
    • Snap de ander wat er staat? Moet het misschien net anders geschreven?
    • Hoor je misschien een hobbel als je het gedicht voorleest? Hoe kun je die oplossen?
    • Zorg dat de coupletten ongeveer even lang zijn en als het kan de zinnen ook.
    • Kijk goed waar en hoe je de zinnen afbreekt.
    • Let op interpunctie. Gebruik je komma’s, hoofdletters? Waar? Of wil je die juist niet gebruiken?

Een poster maken

Kies met elkaar een gedicht dat ingestuurd wordt voor de wedstrijd. Probeer dit gedicht zo mooi mogelijk vorm te geven op een poster van A3 formaat. Er mag geknipt, geplakt, getekend en geschilderd worden; alles wat het gedicht sterker maakt is toegestaan!