-
Lesdoelen
In deze les verwerken de leerlingen de ervaringen en kennis die is opgedaan bij de smidse tot een eigen creatief product.
-
Voorbereiding en benodigdheden
- Alledaags voorwerp (meegenomen door de kinderen zelf)
- Karton
- Aluminiumfolie
- Metaaldraad
- Aantal kniptangen
- Aantal draadbuigtangen
- Eventueel extra materiaal zoals: vilt, stof, touw, hout

Zelf aan de slag
De vorige les hebben jullie een bezoek aan Werkplaats de Smidse gebracht. Hier hebben jullie gezien hoe een smid te werk gaat en welke voorwerpen je allemaal kunt maken van metaal.
Nu is het tijd om al die inspiratie en kennis in de praktijk te brengen en zelf aan de slag te gaan!
Creatieve opdracht
Kun jij van een alledaags voorwerp iets bijzonders maken met een (kunstzinnige) metalen uitstraling?
Van alledaags voorwerp tot kunstobject
- Neem een een simpel, oud of alledaags voorwerp mee naar school (bijv. een oude lepel, handvat van een fiets, een deurklink, een simpele vaas).
- Maak van jouw alledaagse voorwerp een bijzonder metalen kunstobject of een toegepast kunstwerk met een functie (kan jouw kunstwerk iets doen in de toekomst? – bijvoorbeeld: een lepel als draagbaar wifi-punt, een kunstzinnig handvat waar je telefoon in past of een deurklink die je hand scant waardoor de deur vanzelf open gaat.)


Afsluiting
- Wat is het meest opvallend/bijzonder/leuk wat je dit project hebt geleerd of meegemaakt?
- Kijk je nu anders aan tegen het ambacht smid dan aan het begin van het project? Wat is er veranderd en hoe komt dit?
- Hoe vond je het om zelf iets met je handen te maken?
- Is er nog iets anders dat je is bijgebleven?