-
Lesdoelen
Deze les leren de leerlingen over hoe het ambacht smeden door de eeuwen heen is veranderd. Ze maken kennis met begrippen als ‘gilde’ en ‘industriële revolutie’ en reflecteren op de voor- en nadelen van een veranderende wereld.
-
Voorbereiding en benodigdheden
- Bekijk eventueel een extra filmpje over de (invloed van de) industriële revolutie: https://schooltv.nl/video-item/high-speed-history-wat-was-de-industriele-revolutie
- Optioneel: tekenmateriaal voor tekenen gilde symbool.

Veranderingen in het smeden
Zoals jullie in de vorige les hebben geleerd, is het ambacht van smeden al heel oud. Door de geschiedenis heen heeft dit beroep dan ook vele veranderingen doorgemaakt. Hieronder vind je de paar belangrijksten:
- 3000 voor Christus: Start smeden en eerste gebruik van koper
- 2000 voor Christus: Brons wordt populair (bronstijd)
- 1200 voor Christus: Begin van de ijzertijd. Smeden wordt steeds belangrijker.
- Middeleeuwen: Elk dorp/stad heeft een smid. Er ontstaan ook smeedgilden, waarbij smeden zich specialiseren in bepaalde taken, zoals het maken van hoefijzers (hoefsmid), wapens (wapensmid) of hangsloten (slotenmaker).
Lid van een gilde
Een gilde was een groep mensen met hetzelfde beroep, zoals smid, bakker of schoenmaker. Ze hielpen elkaar, leerden leerlingen op, en bepaalden regels voor hun vak. Ze zorgden voor kwaliteit, eerlijke prijzen en steunden elkaar als iemand ziek werd of stierf.

Van ambacht naar machine
Een hele grote verandering in het ambacht van smeden, was de opkomst van de industriële revolutie. Rond 1800 kwamen er steeds meer machines die het werk konden overnemen van mensen en ontstonden er fabrieken waar producten sneller en goedkoper gemaakt konden worden.
Voor de smid had dit grote gevolgen.
Opdracht: machinaal of handgemaakt?
Door de komst van machines veranderde veel. De vraag naar handgemaakte producten werd minder, sommige smeden werden metaalbewerkers in fabrieken, anderen bleven zelfstandig werken maar kregen het moeilijker. Toch bleven kunst- en siersmeden nog wel bestaan, omdat ze unieke dingen maakten die machines niet goed konden maken.
Kunnen jullie van onderstaande voorwerpen zien wat handgemaakt is en wat een fabrieksproduct? Waaraan zie je dat?
1)
2)
3)
4)
5)
6)
Immaterieel erfgoed
Ondanks dat er steeds meer met machines wordt gemaakt, zijn er nog steeds mensen die als smid werken. Zij houden het ambacht levend. We noemen dit levend erfgoed (ook wel immaterieel erfgoed) omdat het gaat over het bewaren van de vaardigheden en kennis.
Benieuwd hoe een smid in het echt te werk gaat? In de volgende les gaan jullie op bezoek bij een smederij!