-
Lesdoelen
De leerlingen leren wat een archeoloog doet, wat het belang is van archeologisch onderzoek en ze leren over bijzondere ontdekkingen in hun eigen woonplaats.
-
Voorbereiding en benodigdheden
- Kijk van tevoren of alle voorwerpen op de goede plek in de (laatjes van de) vitrine liggen. Gebruik daarvoor dit controleblad.
- Lees de instructie over de opdrachten in de vitrine, zodat je weet wat de bedoeling is.
- Verdeel de klas in 6 groepjes
Benodigdheden:
- De ontdekvitrine. Deze wordt door Kunst Centraal gebracht en is er 5 schooldagen. Kijk in je rooster in Planned Culture wanneer hij gebracht wordt.
- Indien niet aanwezig in de vitrine: Opdrachten bij de ontdekvitrine
Jullie gaan als echte archeologen aan de slag met de archeologische ontdekvitrine. Bespreek eerst: Wat is een archeoloog? Waarom willen mensen weten wat er onder de grond zit?
Film bekijken
Bekijk deze film over een opgraving in Nieuwegein. Op bedrijvenpark ‘het Klooster’ hebben archeologen in 2017 een opgraving gedaan. Voordat er nieuwe gebouwen werden geplaatst mochten de archeologen eerst onderzoeken of er nog interessante informatie in de bodem bewaard was gebleven.
: Hoe kom je er achter of er bij jouw huis of school ook bijzondere vondsten in de grond liggen? Dat kan je zien aan deze kaarten. Bekijk ze op het digibord of op het deksel van de vitrine.
Linker kaart: Dit is Nieuwegein nu. We hebben op die kaart in kleuren aangegeven waar weinig archeologie wordt verwacht (groen), waar veel archeologie wordt verwacht (donkerblauw) en waar belangrijke archeologische vindplaatsen zijn (rood). De gele sterretjes zijn de basisscholen in Nieuwegein.
Rechter kaart: Dit is Nieuwegein 6000 jaar geleden; met een rivier, hoge oevers om op te wonen, en daaromheen veel drassig gebied.
Aan de slag met de vitrine
Doe met je groepje de opdrachten uit de laatjes. De opdracht ‘De Opgraving!’ (onder het deksel) wordt bij de vitrine gedaan, de andere vijf groepjes nemen de inhoud van een laatje mee naar het tafelgroepje. Let op, in één vak zitten 2 laatjes achter elkaar. Je krijgt 10 minuten voor elke opdracht, en daarna leg je alles netjes neer zodat het volgende groepje er weer mee kan starten en schuif je met je groepje door naar de volgende. Elk groepje neemt pen en papier mee.
Als je er niet uitkomt, hier vind je het antwoordenblad bij opdrachten in de vitrine!
Bespreek de opdrachten bij de vitrine kort na. Heb je nieuwe dingen ontdekt over archeologie en Nieuwegein? Verzamel tot slot alles wat je te weten bent gekomen. Je hebt het later nog nodig als je het verhaal gaat schrijven!